fbpx

תחת לחץ

ריחות של דיו טרי, רחשי סכיני החיתוך המפלסות דרכן בעץ, אורות בוהקים הצורבים את התמונה בכימיקלים רגישים לאור וחריקות מכבשי המתכת, הן התוספות הצבעוניות שמוסיפים לגלידה הטעימה. זו לא סתם גלידה, אלא שבמקרה שלנו הגלידה היא ערימת ניירות מודפסים בטכניקות דפוס ידניות.
הדפס עץ, תחריט ודפוס רשת נכנסו למיינסטרים העיצובי בשנים האחרונות ונהיו לטרנד חם, זמין לכל יוצר או מעצב במחירים סבירים. שוחחנו עם יוצרים שלכלכו את הידיים עוד לפני שהדפסה ידנית נהפכה לטרנד לוהט.

אורית חופשי

הדפס היא שיטת שכפול ושיעתוק של יצירה בצורה מדויקת מספר רב של פעמים, כרגיל הסינים התחילו עם זה ומשם זה התגלגל לכל העולם. בקצרה, ניתן לחלק את את עולם ההדפסה לשלוש טכניקות עיקריות:

דפוס בלט – כאשר מגלפים בעץ או בלינולאום את החללים הלבנים שבציור,  כאשר מורחים דיו על התבנית, רק החלקים המובלטים מקבלים את הדיו ומודפסים בצבע הדיו.

תחריט ותצריב – התבנית נעשית ממתכת לרוב נחושת או אבץ, שכבעזרת עט חרט או חומצה יוצרים שקעים בפלטת המתכת, הלוכדים את הדיו ומשם בעזרת מכבש מועברים לנייר.

דפוס רשת טכניקה שעברה גלגולים שונים במהלך ההיסטוריה אבל הבסיס שלה הוא יצירת רשת משי או ניילון, עם אמולסיה רגישה לאור, כאשר חושפים את הרשת לאור, הדימוי שמוצמד אליה נצרב על האמולסיה. כל מקום שהיה קו או כתם, ייפתח ברשת, ודרך חללים אלו יעבוד הצבע לנייר עם מגב מיוחד. 

סטס קורולוב - עבודות הדפס

בשנים האחרונות יצא לי להכיר אמנים ויוצרים שהפכו לחברים במהלך חיי המקצועיים. ההערכה למלאכת הדפוס הידני רק מתעצמת ככל שאני עוקב אחר ההתפתחות האמנותית והמקצועית שלהם. לכן, היה נראה לי טבעי לאגד את כולם לשיחה על מה משך אותם לעולם ההדפס על הקשיים והסיפוק שמלווים בהוצאת מהדורת הדפסים, תערוכה או קידום זירת ההדפס המקומית. רובם הגדול הגיע לטכניקות הדפוס כדרך אגב, בין אם זה קורס שלקחו או דרך ציוד ישן שהגיע אליהם, ושם נוצר הניצוץ ששאב אותם לעולם הזה. 

אורית חופשי, אמנית ומרצה בכירה בבית הספר לאמנות רב תחומית בשנקר, מספרת בצורה פיוטית על המפגש האישי שלה:
״שפה לא נהירה, צלילים לא מוכרים והיכל אמנות רב מסורת ומאוד מפואר. סדנת הדפס המשתרעת על מספר חללים, טורי מכבשים, ספריית ענק של מתכות, לוחות עצים , סינרים, כלי עבודה ועשרות ניירות תלויים באמצעות אטבים. ריח עץ האורן מציב אותי כמעט מיידית בתוך יער בגליל המערבי, או בחצר הבית על הכרמל.  ארבע שנים, שלושה – ארבעה ימים בשבוע, מצאתי את עצמי במרחבי הסדנה. מחברת לוחות עציי אורן, רושמת עליהם, מפלסת חללים בעזרת סכיני חיתוך, מעלה צבע עם גלגלת ומדפיסה בעזרת כף עץ על נייר יפני״.

בעלי המלאכה - דפוס בלט

סיפור דומה קרה לסטאס קורולוב, אומן תחריט והדפס עץ שהגיע בכלל מעולם הצילום. מפגש קצר עם סדנת ההדפס בשנקר שאב אותו לעולם ההדפסים המונוכרומטי, משם הדרך לרכישת מכבש עתיק בן מאה שנים ויצירת סדרות למאות הדפסים היתה מאוד קצרה.

עולם העשייה של יוצרים אלו נע בין אמנות לאמנות אבל לא רק. יעקב בן כהן, מעצב גרפי ובעליו הגאים של ״בעלי המלאכה״ – מקום שהוא לא רק הסטודיו שלו לדפוס משי אלא גם עוסק בשימור, טיפוח ופיתוח של טכניקות מסורתיות של דפוס ידני, ושואף לקרב את הקהל הרחב יחד עם האמנים והמעצבים לאמנות ההדפס, על ידי העברת סדנאות על נייר, קרמיקה וטקסטיל. 
מאז הקמתו, משמש הסטודיו מרכז תרבות התורם לפיתוח היצירה בארץ ומהווה חממת אמנים לשמות גדולים בעולם העיצוב הישראלי: המעצב והאמן דוד טרטקובר, ברוקן פינגרז, שגיא אשין ודוד עדיקה הם רק חלק מהשמות. כמו כן המקום משמש בית ספר ללימוד טכניקות שונות של דפוס ידני על מגוון חומרים וכריכת ספרים.

לכל אחד מהאמנים יש שריטה קטנה בנוגע למלאכת ההדפס, משהו שקשה להסביר במילים אבל מילים כמו אהבה, התרגשות, שחרור עפו באוויר.

שלומי נחמני, אמן הדפס ותחריט תל אביבי מספר על התחושות שלו, ״ההדפס הוא עולם מסתורי וקשוח, צריך להשקיע כח וזמן כדי לקבל תוצאה וכל פרמטר בתהליך הוא משמעותי ביותר. יש בו את ההילה של טכניקה עתיקת יומין ולהדפסים עצמם ישנה איכות שלא ניתנת להסבר. אני מאוהב בזה״.

אורית חופשי מספרת, ״בשנים האחרונות מתחדדת בי התחושה ומתבהרת לי ייחודיותה של הגלופה ומצרף אלמנטים ביצירה, אשר אוצרים בחובם חיוניות וכוח מצטברים. לא רק הנייר המודפס המונומנטאלי, או לוחות עץ מגולפים הנהנים מתחושת התלת-ממדיות רבת עצמה אלא גם השילוב של השניים ואף מעבר לכך״.

הנושאים בהם הם מתעסקים נעים בין האישי לבין הציבורי. שלומי יוצר בעיקר סדרות של נופים שיש להם משמעות אישית לתפיסת המרחב שלו. סטס, לעומת זאת, כיאה לטכניקה, מתעסק בדימויים המתכתבים לעולם ההיסטוריה של האמנות. אורית חופשי בוחרת דימויים או אוצר מילים, כמו שהיא מכנה אותם, על-ידי איסוף כתבות ודימויים עיתונאים לתוך קופסה ושימוש חוזר בדימוים אלו בגלופות הנערמות אצלה בסטודיו. לעומת זאת, יעקב, הצלע הצבעונית של החבורה יוצר דימויים צבעוניים הבוחנים מגדר ודמויות נשיות.

שלומי נחמני - תחריט

האמן DIOZ, שלפי הגדרתו יוצר במרחב הציבורי (ולא רק), גילה את אומנות ההדפס לאחר שקיבל מחבר סט ישן של כלי גילוף, התנסה והתאהב בטכניקה. הרי למה לא? היא פשוטה וניתן להדפיס בה באמצעים ביתיים. בעברו, היה אנימטור וטכניקת הדפוס הרגישה לו כמעבר ממשהו לא מוחשי אל המוחשי. כאמן שפועל בכמה וכמה מדיומים, הוא מספר על הבדלים שנוצרים כתוצאה מהטכניקה השונה של חיתוך הלינולאום. ניתן לראות זאת, במיוחד שהדימויים שהוא בוחר לעבוד איתם הם דומים, אנשים ודמויות, אך עדיין התוצאה עדיין מדליקה אותו.
לאחרונה השיק סדרת לינו־פרינטים, בתערוכה, של הקולקטיב שהוא חבר בו – Prettimess Collective – קולקטיב אמנים העובדים במדיומיום הקשורים למרחב הציבורי והאמנות האלטרנטיבית. כולם דוגלים באמירה של ״אין כמו אנלוגי״. 

DIOZ

לאט לאט ובשקט עברה טכניקת הדפוס ממשהו ארכאי, למדיום עכשוי בועט המשמש אמנים, מעצבים ומאיירים ככלי לביטוי אישי בתחומי המוזיקה, איורי ספרים ואפילו סרטי אנימציה.

משהו טוב עובר על עולם העיצוב בארץ, לפחות בחלקו, יש נהירה מהקיבעון האנאלי לשימוש במחשב ודקדוק ברמת מיקרוסקופ על חפיפה בין צבעים וקווי מתאר. יש נזילות שבה מתרחשים הרבה דברים נהדרים ויוצרים משב ויזואלי מרענן. אז תפסו משטח לינוליאום, סכין גילוף, ודיו, ותתחילו להדפיס על כל מה שזז ודומם. 

יש פה ממתקים רציניים

בדרך לעבודה

רושם ראשוני

6 טיפים של הצלמת איה וינד איך לצלם את האובייקטים שלכם בצורה מעניינת, שתתפוס את העין ותכניס לכם עבודה.

קרא עוד »
להכניס למצב טיסה

Torino Graphic Days VOL3

מתחם תעשייה ישן התחפש לאחד ממתחמי העיצוב הגרפי והאיור הגדולים של איטליה. שלושה ימים של הוללות ויזואלית, הרצאות וסדנאות ממיטב היוצרים בעולם. היינו שם לסקר את האירוע.

קרא עוד »
Julia Barashkova‏ (Photography: Aya Wind)
אספרסו קצר

יוליה ברשקובה לא נחה

יוליה ברשקובה היא אדריכלית ביום ומולטיטסקרית של פרוייקטים אישיים בלילה. לצד עבודה במשרד לאדריכלות נוף ועיצוב עירוני, היא גם עוזרת מחקר במכון לחקר הטקסטיל בשנקר. בין לבין, היא משתתפת בשבוע האיור 2018.

קרא עוד »