נעה פלד היא המאיירת הכי מוכשרת שאתן לא מכירות עדיין

אם הייתי צריך להמר מי עומדת להיות אחת המאיירות המבטיחות בשמי האיור הישראלי, הייתי שם את כל הקלפים על המאיירת נעה פלד, בוגרת טרייה במחלקה לתקש״ח בבצלאל.

נעה פלד איירה בחודשים האחרונים את ׳מכתב ממשפחת קלירי׳, סיפור קצר מאת קוני וויליס שרואה אור לראשונה בעברית (ואף תרגמה בעצמה). קומיקס מרהיב, מורכב מבחירות מבריקות ותהליך ידני לחלוטין (הפרדת צבעים על ניירות), נטול מחשב, עד רגע ההדפסה בריזוגרף.

מכתב ממשפחת קלירי - נעה פלד
מכתב ממשפחת קלירי - נעה פלד

איך התגבש הקונספט?

״את פרויקט הגמר התחלתי לפני שלושה חודשים, בלי יותר מדי לדעת מה לעשות. רק רציתי לעשות קומיקס. מצאתי סיפור קצר של הסופרת האמריקאית קוני וויליס, שאותו בחרתי לעבד. תרגמתי מאנגלית. עיבדתי לתסריט ואז ללייאאוט לקומיקס. הכתום הזרחני נהיה חלק משמעותי בסיפור״.

מאיזה עולם מגיע הכתום הזרחני?

״הסיפור מתרכז בנערה ליו והכלב שלה (סטיץ') שנמצאים בעיירה נידחת בקולורדו. מוצאים מכתב ממשפחה שאמורה לבקר ולא באה. תוך כדי הסיפור אנחנו עוברים איתם מהעולם שלהם ממשרד הדואר עד הבית, והיא נזכרת בדברים תוך כדי. מתוך הזכרונות – עד הרגע שהיא מקריאה את המכתב בבית, אנחנו לאט לאט מבינים שהם נמצאים בעולם פוסט אפוקליפטי. החברים מעולם לא באו כי הם נהרגו בהפצצה. משם מגיע הכתום. מהסצנה הזאת שהם נמצאים בשעות האחרונות באיזשהו עולם דיסטופי. צבעי שקיעה ופוסט־אפוקליפסה התחברו לי אל הכתום הזוהר״.

מכתב ממשפחת קלירי - נעה פלד
מכתב ממשפחת קלירי - נעה פלד

 

ההחלטה על להדפיס בריזו, מאיפה היא הגיעה?

״בהתחלה ציירתי את הבית עם שמיים בצבע כתום. שם הבנתי שעליתי על משהו. ניסיתי לנסות על כל מיני דברים. ניסיתי עפרון צבעוני, עט, גרפיט. ניסיתי טוש. שום דבר מהם לא היה בדיוק הכתום. יום אחד היו לנו סדנאות של הכנה לפגמר, מצאתי בבצלאל בפחים נייר כתום זוהר שמישהו זרק, וזה היה הכתום המדויק לסיפור. הבנתי שאני צריכה לחפש איך אני מדפיסה את זה. דיברתי עם כל מיני בתי דפוס, שאלתי מרצים איך להגיע לכתום הזה. רוב המקומות שמדפיסים אינדיגו עם פנטונים לא הסכימו. בסוף הדפסתי ב-דוג׳ו בירושלים בריזו, וזה יצא בדיוק מה שחיפשתי״.

התאהבות בכתום זרחני. קרדיט: נעה פלד
התאהבות בכתום זרחני. קרדיט: נעה פלד

איך הגעת אל הסיפור?

״אהבתי כבר את קוני וויליס, קראתי ספרים שלה. כשחיפשתי טקסט, רציתי מראש לבחור סיפור קצר כדי להקל על מלאכת העיבוד. שלא אצטרך לחתוך יותר מדי חלקים משמעותיים בעלילה כדי שאוכל לעשות איתם קומיקס, וכדי שאוכל לסיים אותו לקראת ההגשה. קראתי כל מיני סיפורים קצרים ובסוף חזרתי אל וויליס, עד שמצאתי את האחד הזה שתפס אותי״.

נעה פלד
נעה פלד
סקיצה מהספר. איור: נעה פלד
סקיצה מהספר. איור: נעה פלד

מי הנחה את הפרויקט?

״זאב אנגלמאיר היה המנחה באופן רשמי, אבל נפגשנו גם כקבוצה. באיזושהי צורה גם חברי הקרובים: דור כהן, יובל יצחק, אביב חן, אור סגל, אביב קלספלד וסנה שכטמן כשעבדנו כל לילה על פרויקט הגמר שלנו.

התייעצתי עם אנגלמאיר הרבה, אבל הוא נתן לי הרבה חופש. ידע להראות לי רפרנסים מאוד מעניינים. כל שיעור היה בא עם ערימת ספרים כלשהי שהיה מרתק לראות״.

מה ומי היו ההשראות?

״הקומיקסים של גלעד סליקטר, מאוד אוהבת את הסגנון שלו ו-׳מי אתה בכלל?׳. מרגישה שהסגנון שלי התפתח לאורך זמן. הסתכלתי על כל מיני מאיירים עכשווים כולל קלווין לאיטורי האמריקאי שגם, מאוד מעריכה. בנוסף, רוברט קראמב (המשוגע ומומחה הדיו), ואת ג'ון מקנוט (שהשבוע גיליתי שהוא עובד באותה טכניקה של הפרדת צבעים ידנית כמוני). מרגישה שאני מאמצת השראה מכל מיני דברים קטנים״.

הפרדת צבעים (שחור). נעה פלד
הפרדת צבעים (כתום). נעה פלד
מכתב ממשפחת קלירי - נעה פלד
הדפסה בריזוגרף. מכתב ממשפחת קלירי - נעה פלד

 

איזה שלב היה לחוץ במיוחד?

״קומיקס לוקח הרבה זמן. הלחץ המיוחד התחיל ב-29.5, התחלתי מרתון של הספר. כמה עמודים ביום. עבדתי בשיטת הפרדת צבעים ידנית. את השחור על דף אחד, ואז עם שולחן אור ציירתי מעליו עם אותו עט את כל מה שעומד להיות צבעוני.

התחלתי לעשות לייאאוט לכל הספר, ואיפשהו באמצע הבנתי שאני רוצה לשנות פריים אחד לכפולה שלמה. יש לי סצינה שבה הילדה והאמא בסיפור הן עומדות ומגיעות להר באמצע החורף. בהתחלה זה היה פריים יחיד. שם היה איזשהו אתגר לשנות את הקצב של הספר, אבל לא להפוך את כולו. שלא אצטרך להתמודד עם כולו כשהוא זז עמוד אחד שמאלה. היה עוד אירוע כזה בהתחלה, שסצנה נמרחה על יותר מדי פריימים, וגם אותה היה צריך איכשהו לצמצם״.

אז את לא משתמשת במחשב?

״לא. אף פעם לא כל כך הסתדרתי לייצר ישירות על המחשב. מבחינתי הידני אין לו תחליף״.

סקיצה מהספר. איור: נעה פלד
סקיצה מהספר. איור: נעה פלד

מה את לוקחת איתך מהפרויקט לחיים שאחרי?

״זה עדיין מאוד טרי. אני חושבת שלמדתי על עצמי בפרויקט הזה איך אני עובדת הכי טוב: הבנתי תוך כדי שאני מאוד אדם שעובד בלילה. הבנתי שאין טעם לעבוד בבוקר, מתחילה לעבוד ב-14:00. עבדתי בחודש האחרון של הציור עם טבלת אקסל מאוד יפה וגדולה שמראה לי איזה עמוד ציירתי, באיזה שלב אני. שלב, שלב סימנתי וי, עם יעדים מדויקים שכמובן לא עמדתי בהם (ככה זה עובד פגמ״ר). אני אדם עם הפרעות קשב וריכוז קשות, מאובחנות היטב. גיליתי שאני יכולה לפצות על זה יתר על המידה ולעבוד הרבה יותר מסודר מאשר רוב האנשים מקפידים, ואז זה מאוד עוזר לי להקפיד בזמנים, ולהספיק הכל בזמן״.

סקיצה מהספר. איור: נעה פלד
סקיצה מהספר. איור: נעה פלד

איזה טיפ תתני לסטודנטים שעולים לשנה ד׳?

״אחד הדברים שעזרו זה להתייחס לכל בעיה בזמנה. כשמתחילים לעבוד על כל הפרויקט מרגישים עומס בכל הבעיות האלה שצריך לפתור. איפה אדפיס, איפה אכרוך, איך אעביר את הסיפור, איך אדאג שכולם יבינו, ואיך אפתור את הטיפוגרפיה?

אם מנסים הכל בבת אחת זה יכול להיות נורא משתק. זה עוזר לפתור כל דבר כשמגיע תורו – קודם להבין סגנון, מה אתה רוצה לצייר, להבין איזה טקסט, להחליט איזו טיפוגרפיה משתלבת, ורק אז להבין איך להדפיס. חוץ מזה הכל בסדר, זה ירגיש כמו גיהנום אבל יגמר!״

מה התוכניות לחיים שאחרי התואר?

״אני רוצה להמשיך לעשות קומיקס בתור התחלה, כנראה זה יהיה קצת קשה. יש לי איזשהם רעיונות שמתבשלים לי בראש, אולי ספרים אחרים שאני יכולה לעשות. רוצה לנסות להוציא לאור את הספר. מתגעגעת לעסוק קצת בעיצוב גרפי, אוהב גם לעצב. מחפשת במיוחד לעצב למוזיקה״.

את הספר תוכלו למצוא בתערוכת הבוגרים של בצלאל, שנפתחת ממש היום (15.7.2021). בנוסף, נעה תשתתף גם בפסטיבל הקומיקס באוגוסט הקרוב, וסיכוי גבוה שגם ביריד יצירה אלטרנטיבית במדרחוב נווה שאנן שבספטמבר-אוקטובר.

מכתב ממשפחת קלירי - נעה פלד
מכתב ממשפחת קלירי - נעה פלד

איפה אפשר למצוא את נעה פלד?

מכתב ממשפחת קלירי – נעה פלד

תערוכת הבוגרים של בצלאל 2021
קמפוס הר הצופים, ירושלים

ווהו! נרשמת לניוזלטר שלנו בהצלחה!

המלצה:
קבוצת הפייסבוק שלנו Secret Uncoated כוללת יופי של ממתקים המתעדכנים על בסיס יומי, עם מלא אנשים טובים ←

שליחת פלייליסט מהמם במיוחד