fbpx

אורי לוטן מחליק אל עבר פיצ׳ר האנימציה הראשון שלו

אחרי רזומה מרשים של קליפים וסרטים מהממים, הבמאי והאנימטור אורי לוטן חזר למגלשות ילדותו במימדיון ועובד על פיצ׳ר אנימטיבי שעדיין בהפקה. שבוע לפני סיום קמפיין הקיקסטארטר, הוא מספר על התהליך ונותן הצצה מרתקת אל מאחורי הקלעים של הסרט.

׳מגלשה שחורה׳ (The Slide) מספר את סיפורו של אביה, ילד בן 12 המתמודד עם פחד הגדול ביותר שלו – הפחד מהמגלשה השחורה, המגלשה המפחידה ביותר במימדיון. במהלך הסרט מתגלה שהפחד שאביה מתמודד איתו גדול הרבה יותר ממה שנראה לעין.

מאיפה התחיל הרעיון?

״בקיץ של שנת 99 ביליתי יום ארוך ומבלבל במימדיון, במסגרת שבוע כייפת במחנות העולים (וופ וופ! תנועת נוער חולצה כחולה למי שלא מכיר). כל היום הרגשתי שמשהו לא בסדר. באותו הערב חזרתי הביתה לגלות מציאות חדשה – חיי התהפכו ברגע.

עם השנים, הזיכרון של היום במימדיון ואותו ערב גורלי בבית התערבבו לזכרון אחד מלוכד, שלבסוף היווה את הבסיס לסרט.״

מגלשה שחורה - אורי לוטן. איור: נועם ווינר
מגלשה שחורה - אורי לוטן. איור: נועם ווינר
מגלשה שחורה - אורי לוטן. איור: רועי רחמים
מגלשה שחורה - אורי לוטן. איור: רועי רחמים
מגלשה שחורה - אורי לוטן. איור: רועי רחמים
מגלשה שחורה - אורי לוטן. איור: רועי רחמים

באיזה שלב ההפקה נמצאת כרגע, ולמה לצאת דווקא לקיקסטארטר?

״אנחנו ממש בשיא ההפקה: מאנמצים שוטים, מלטשים את הסטים ובקרוב מאוד נתחיל להאיר את המפלצת הזו.

הסרט ממומן על ידי קרנות קולנוע ישראליות והשקעה אישית של כל המעורבים בסרט. סרטי תלת הם יקרים, מאוד יקרים, ולמרות כל כספי הקרנות שקיבלנו, התקציב פשוט לא מספיק.

החלטנו לצאת לדרך בידיעה שאין לנו מספיק כסף להפיק את הסרט הזה בדיוק ברמה שהיינו רוצים. אבל, אנחנו מאמינים בסרט בלב מלא, והאמנו שאם נתחיל גם נמצא את הדרך לסיים אותו.

עכשיו, כשהאור בקצה המנהרה נראה קרוב יותר מתמיד, הבוסט הכספי של גיוס הקיקסטרטר ייתן לנו לסיים את הסרט ברמה הגבוהה ביותר, וחשוב מכל, הוא יאפשר לנו לשלם בכבוד לאמנים שמשקיעים ימים ולילות בעבודה על כל פיקסל.״

האם יש סיכוי שאחרי הסרט הקצר יצא הוא יתפתח לסרט באורך מלא?

״קשה לצפות לאן סרט כזה יתפתח ומה צופן לו העתיד, אבל מכוון שמדובר בסרט אישי קטן ואינטימי, הרגשנו שפורמט הסרט הקצר הוא הכי מתאים לספר את הסיפור הזה, אבל מי יודע מה יוליד יום.״

מתי הסרט עתיד לצאת?

״אנחנו מתכננים לסיים את הסרט עד סוף השנה… תחזיקו לנו אצבעות!״

תגלה לנו מה ההשראות לפרויקט?

CODA של Alan Holly — סרט אנימציה מלא לב, פאתוס ורגישות אין קץ שמנכיח לי כמה עוצמה, פואטיקה וכנות יכול להיות באנימציה.

אני והחבר׳ה של רוב ריינר — השראה אדירה. יש קלאסיקות שפשוט אי אפשר להתעלם מהן. החיבור האיקוני בין גורדי התמים לקריס צ׳יימברס הפושטק היווה אבן דרך משמעותית בפיתוח הסרט והדמויות. הסרט הזה כאילו נלקח מתוך הילדות של כולנו. הוא מתאר באופן מדוייק להפליא את הארעיות שבגיל ההתבגרות, ואת ההרגשה המוזרה הזו שהחיים כל הזמן עומדים בפני שינוי גדול.

Boyhood של ריצ’רד לינקלייטר — סרט חכם, נועז, מלא הומור ואנושיות, שיודע לנצל את הרגעים הקטנים והפשוטים ולהוציא מהם זהב רגשי. הסרט הזה מזכיר לי כל הזמן את החשיבות של פשטות וישירות.

ספר קצת על הסקיצות

״הסקיצות הן בסגנון רגיש, חם ומלא אנושיות הייתה נקודת הפתיחה לחיפוש הסגנוני. רצינו לדמות נקודת מבט של ילד. זה הוביל אותנו מהר מאוד לעולם של איורי ילדים: הפשטה, השטחה של המרחב והפתרונות הייחודיים קסמו לי.

יצרנו עולם מופשט ונאיבי אך מוחשי, מלא בחומרים אמיתיים, ממש כמו סטופ-מושן. השילוב הזה יצר אסתטיקה ילדותיות וגם קודרת. במהלך פיתוח הסרט עבדנו עם מעצבים רבים. כל אחד מהם תרם מהשפה הייחודית שלו ויחד יצרנו שפה חדשה.

היה מדהים לעבוד עם מאיירים ישראלים — אבנר גלר, עובדיה בנישו, נועם ווינר ורועי רחמים — שהביאו את הטאצ’ הישראלי לכל פרט וכל קו.

The Slide / המגלשה השחורה — אורי לוטן

קרדיטים ליוצרים:

אורי לוטן – במאי הסרט
עמית גיצלטר – מפיק
בריאן הולון – מוסיקאי
צ’ארלס לריו – אנימטור
אנדרו לורד- מפיק
שיר פקמן – מעצבת תלת
ליאור לב – סטוריבורד
יובל טורג’מן – שיידינג

הסרט ממומן על ידי קרן מקור ומפעל הפיס בהפקת סטודיו הייב ופילפבוק סטודיו

לינק לקיקסטארטר

פורטפוליו של אורי

“מעגלים”- ג’יין בורדו (בבימוי אורי לוטן ויואב שטיבלמן)