fbpx

העולם הקרקסי של האמן ריאן וו.קלי

ריאן וו. קלי הוא אמן פיסול בקרמיקה בתערוכה חדשה בסיאטל, המתעסקת בנרקסיזם, מסיכות וכל מה שביניהן. מעין חיים הייתה שם כדי לתעד רגע לפני סיום התערוכה.

אל התערוכה של האמן ריאן וו. קלי (Ryan w. Kelly) שנקראת A Forest for the Trees – הגעתי לגמרי במקרה בחסות תמונה שהגלריה פרסמה בפייסבוק. בתור מי שמתעסקת בעיקר באמנות בשני מימדים אני מאוד מחבבת אמנות שמורכבת משלושה. רמת הדיוק שצריכה להיות לאמנות כשהקהל יכול ליהנות מהאינטראקציה איתה, בעיני, היא אדירה. ברגע שיש שלושה מימדים צריך לחשוב על אלמנטים נוספים של העמדה בחלל. קלי מייצר עבודות מרגשות, שמצטלמות מעולה, מרגשות, שמקפיצות את הלב וגורמות לך לרצות להיות חלק מהעולם שלו. כשראיתי את התמונה מהגלריה הבטן שלי צעקה – לשם! מיד!

הגלריה שבה הוא הציג – Method – ממוקמת באזור הגלריות של העיר סיאטל בארה״ב, איפה שכל הגלריות מתחרות על תשומת לבך וכיסך. הגלריה הזו בולטת מהיתר. אין תשלום בכניסה, היצירות לא למכירה והאמן לא צריך לשלם כדי להציג את עבודתו. כל בעלי הגלריה עובדים בהתנדבות מתוך תשוקה אמיתית לפיסול על שלל גווניו והם ממומנים בעיקר מקרנות ותרומות. הסטודיו קטן והתערוכה תוכננה בקפידה. בכניסה אני עומדת משתאה מול שטיח בצורתו של קלי, פוחלץ בעל ראש ענק, עירום, כולל קעקועים.

Ryan w. Kelly - A Forest for the Trees (photo: Maayan Haim)
Ryan w. Kelly - A Forest for the Trees (photo: Maayan Haim)
Ryan w. Kelly - A Forest for the Trees (photo: Maayan Haim)
Ryan w. Kelly - A Forest for the Trees (photo: Maayan Haim)

קלי מחזיק בתארים נחשקים ובעל רזומה מרשים, כולל העבודה שלו – מרצה באוניברסיטה. אבל, כשהיה צריך לכתוב לגלריה על התערוכה שלו, כדי שיתנו לו מקום להציג, בעל הגלריה אמר שהיה שם בליל של משפטים לא קשורים. הוא סיפר שכשפתח את הבקשה של קלי הוא נדהם מהעבודות והן היו עוצרות נשימה. הוא צעק “כן כן כן!” למסך המחשב ולקח אותו מיד.

קלי בעל תואר שני באמנות וקרמיקה, החליט הפעם להשתמש בטכניקת חימר ועיסת נייר. מעל, לאחר הפיסול, הוסיף צבעים וצייר את הדמויות. עבודה עם עיסות נייר, חימר וציור היא עבודה סיזיפית שדורשת סבלנות. עבודה עם עיסת נייר היא עבודה איטית, צריך לחכות ששכבות יתייבשו, כל פעם חלק אחר, לפני שמתקדמים. מעל עיסת הנייר קלי מוסיף גם ציור, שגם היא מלאכה סיזיפית לכשעצמה. קלי סיפר, ״אני נוסע בין האוניברסיטה, שם אני מלמד, לבין הסטודיו, שם אני מייצר דמויות משוגעות. אני גר רחוק מהעיר, אולי אני צריך לנסות לצאת יותר״.

בעיני, קיים דיסוננס גדול בין קלי האמן הביישן שמסתתר עם יצירות עיסות הנייר שלו בסטודיו בעיירה קטנה, לעומת קלי שמרצה באוניברסיטה. וככה גם הפעם, בשיחת הגלריה איתו, הוא נאלץ לצאת לסיגריה (“הוא יצא לעשן בשרשרת” אמרו בעלי הגלריה) כדי להתמודד עם חדר מלא אנשים שבאו לשמוע ממנו על תהליך היצירה.

כשרואים אותו מדבר נחשפים לאמן ביישן שלא בהכרח רגיל להיחשף ככה מול קהל, שזה מעניין אם חושבים על העבודה שלו, וכמה הבדל יש בין ללמד לבין ליצור. לעומת האמנות שלו שהיא מאוד in your face קלי עצמו דווקא מעדיף להישאר בסטודיו שלו, עם העולם שהוא יצר, ולא לעמוד פה מולנו ולדבר.

Ryan w. Kelly - A Forest for the Trees (photo: Maayan Haim)
Ryan w. Kelly - A Forest for the Trees (photo: Maayan Haim)

קלי מתאר את התערוכה כמקום שבו הוא נתן דרור למי שהוא באמת בפנים, וכמו כולנו גם הוא מורכב מכמה דמויות. “אני חמור, אני שפן, אני מכשפה כשאני מעיר את בן הזוג שלי בבוקר, אני כל הדברים האלו”, וליד הראשים האלו עומדת דמות נוספת של קלי, בובה על מקל שמחכה לראות איזה ראש ילבישו לה היום.

קלי מספר שלפעמים ההשראה מגיעה לו מהרצון לעבוד עם חומר מסוים, לדוגמא שיער. “מכירים את הגולגולים הצהובים האלו שעפים בסרטי המערב הפרוע? אז דמיינו כזה מורכב משיער”, כך קלי תיאר את ההליכה ברחובות פילדלפיה, אמר שראה שם המון המון שיער וכנראה אנשים משתמשים שם בהרבה תוספות. התוספות האלו גרמו לו לרצות לעבוד עם שיער מלאכותי, אותו שיער שנמצא על גבו וישבנו של הפוחלץ האדיר שנמצא בחדר בדמותו של קלי עצמו. עוד דוגמא מעניינת היא הנקניקיות בפיו של התנין בכניסה. קלי סיפר שיותר ממה שהוא רצה לייצר דמות קרקסית הוא התרגש לטבול שרשרת נקניקיות בתוך דלי עם חומר ציפוי.

Ryan w. Kelly - A Forest for the Trees (photo: Maayan Haim)
Ryan w. Kelly - A Forest for the Trees (photo: Maayan Haim)

בעולם שבו החומרים נהיים יותר ויותר מורכבים ואנחנו דוחפים כל הזמן לייצר תערוכות משוגעות וחדשניות, מעניין לראות תערוכה שבה המחשבה המורכבת מאחורי הדברים כל כך טובה וחכמה, שגם עבודה עם חומרים “מיושנים” כמו עיסת נייר וצבעים יכולה לרגש ולעשות אימפקט כל כך גדול.

Ryan w. Kelly – A Forest for the Trees

January 2nd – February 15th, 2020
Method gallery
https://www.methodgallery.com
https://ryanwilsonkelly.com/home.html

יש פה ממתקים רציניים

מגלשה שחורה - אורי לוטן. איור: רועי רחמים
untold

אורי לוטן מחליק אל עבר פיצ׳ר האנימציה הראשון שלו

אחרי רזומה מרשים של קליפים וסרטים מהממים, הבמאי והאנימטור אורי לוטן חזר למגלשות ילדותו במימדיון ועובד על פיצ׳ר אנימטיבי שעדיין בהפקה. שבוע לפני סיום קמפיין הקיקסטארטר, הוא מספר על התהליך ונותן הצצה מרתקת אל מאחורי הקלעים של הסרט.

קרא עוד »
הביאנלה לעיצוב ואמנות. צילום: טל סולומון ורדי
עיצוב

בועת אסקפיזם: הביאנלה לאומנויות ועיצוב מצדיקה את קיומה

כמעט בשקט, בין אירועי היום-יום (והיו אירועים) הצליחה הביאנלה לאומנויות ועיצוב הראשונה מסוגה בישראל לחמוק מתחת לרדאר, שלא בצדק. אור בורנשטיין היה שם כדי לחוות ולסקר את הצומת בין עבר, הווה ועתיד. מצד שני, היה אחד שפחות התלהב.

קרא עוד »