הספר ׳גינה להשכיר׳ יציל לכם את הצמחים

בלה פוטשבוצקי, מאיירת ומעצבת גרפית, הצילה צמחים לחברים, והפכה את התחביב לספר – ׳גינה להשכיר׳ – מדריך מקיף בצורת ספר מאויר וקליל במסגרת פרויקט הגמר בשנקר לפני שנתיים. במקום ללכת על קמפיין מימון המונים קלאסי כפי שעושות מאיירות רבות, הגיעה פניה מהוצאת מודן להוציא את הספר לאור בהפצה רחבה. ראיון אורגני על ההבדלים בין הספרים והתהליך שעברה עם הפרויקט.

בלה פוטשקובסקי
בלה פוטשבוצקי

ספרי לנו מי את, ואיך הכל התחיל?

״בלה, אני בת 30, מאיירת ומעצבת גרפית פרילנסרית.

איור, ציור ואמנות היו תמיד חלק בלתי נפרד מהחיים שלי והסביבה שלי. אמא שלי אמנית ומהרגע שלמדתי להחזיק כלי כתיבה אמא שלי דאגה שיהיו לי מכחולים, צבעים ועפרונות והאהבה לאיור הגיעה מהבית. זה כמובן עזר שהייתה לה גינה יפהפיה ועציצים בכל מקום שאפשר לרשום ולקבל מהם השראה.

לשנקר הגעתי בכלל כסטודנטית לאופנה, אבל די מהר שמתי לב שאני נהנית הרבה יותר מקורס איור אופנה מאשר תהליך העיצוב והתפירה עצמם של הבגדים ואחרי סמסטר עזבתי את המחלקה והתקבלתי לתקשורת חזותית.

את התואר סיימתי לפני שנתיים, ופרויקט הגמר שלי בעצם היה גרסא מוקדמת של הספר הזה, שאחר כך עבדתי על לחדש אותו ולהוציא אותו לאור ובמקביל עבדתי כפרילנסרית״.

סקיצה מתוך הספר. איור: בלה פוטשבוצקי
סקיצה מתוך הספר. איור: בלה פוטשבוצקי
סקיצה מתוך הספר. איור: בלה פוטשבוצקי
סקיצה מתוך הספר. איור: בלה פוטשבוצקי
׳גינה להשכיר׳ - פרויקט הגמר של בלה
׳גינה להשכיר׳ - פרויקט הגמר של בלה

ספרי על פרויקט הגמר – איך התחיל התחקיר, מי הנחו את הפרויקט, ואיך הייתה החוויה באופן כללי?

“הפרויקט התחיל מתוך הבנה שקיים איזשהו חוסר. מאז שעברתי לגור לבד למדתי עם הזמן לטפח עציצים וצמחיה ותמיד היו לי פינות ירוקות בכל הדירות שעברתי. אז חברים היו שולחים לי תמונות של עציצים חולים ושואלים איך להציל אותם. פתאום הבנתי שיש פה הזדמנות לייצר מדריך מסודר, ברור ונגיש שנותן את החוקי מפתח הבסיסיים כדי לגדל צמחיה בריאה משגשגת – והפרויקט צמח מתוך החוסר הזה. 

בתיה קולטון ורחל דהן ליוו את התהליך על כל הגלגולים שלו והוא לאט לאט הפך להיות מדריך של ממש, עם חלוקה לא שגרתית שלא מדברת על עונות השנה, אלא על קבוצות צמחים שונות שמתאימות לגידול בבית בתנאי תאורה שונים. צמחי תבלין, צמחים שאפשר לגדל בתאורה נמוכה, סוקולנטים וכולי. וכמובן פרק פותח שנותן את הבסיס. כשסיימתי את התואר בשנקר, מודן התעניינו בפרויקט והוא חודש ויצא לאור שזה מאד מאד מרגש אותי

העבודה על הפרויקט מאד מילאה אותי. הרגשתי שיש פה הזדמנות ליצור משהו שמדבר בשפה שלי, שהוא מצד אחד מאד מקצועי ומעביר את האינפורמציה ומצד שני מלא בהומור ובכיף״.

גינה להשכיר - בלה פוטשבוצקי
גינה להשכיר - בלה פוטשבוצקי

יש פה מהלך מעניין. לרוב סטודנטיות פותחת בקמפיין הדסטארט ומוציאות לאור באופן עצמאי. מה היו השיקולים לא להוציא באופן עצמאי? מה היתרונות והחסרונות בעבודה עם הוצאה לאור?

״להרים פרויקט כזה לבד יכול להיות מאד לא פשוט. צריך ללמוד ולהבין איך ואיפה להדפיס ולכרוך את הספר בכמות גדולה, לעשות עבודת שיווק מאד מאסיבית ולעבוד בזה מסביב לשעון. הוצאת מודן היא ההוצאה הגדולה בארץ וידי התמנון שלה ארוכות משלי. הרגשתי שהם יוכלו לתת לספר את הבמה שאני לא הייתי בטוחה שאצליח לתת לה בעצמי, ואני שמחה על זה. זה איפשר לי לעבוד על האיורים בנינוחות ולהנות מהתהליך״.

מהרגע שמודן פנו, איך זה התפתח?
מה ההבדלים העיקריים בין פרויקט הגמר לספר יצא?
ועד כמה היית מעורבת בתהליך ההדפסה?

״נקבעה פגישה עם המנכ”לית רוני מודן ומנהלת המערכת של מודן, קרן אורי, ודיברנו על הספר. איך אני רואה אותו, מה יהיה האופי שלו, מי יהיה היועץ המדעי וכולי.

הספר כמו שהוא היה בפרויקט הגמר היה דק בהרבה מהתוצר הסופי שיצא לאור. היו אמורים להיות בו עוד שני פרקים ובגלל חוסר זמן, חוסר שינה ולחץ שמגיעים עם עבודה על פרויקט גמר, נאלצתי לוותר עליהם. אז אחד הדברים העיקריים שמודן ואני הסכמנו שצריך לעשות זה להוסיף לו עוד נפח ועוד אינפורמציה. להוסיף עוד סוגי צמחיה לפרקים הקיימים וגם להוסיף את הפרקים שהיו חסרים. למדתי באופן הזה המון, והייעוץ המדעי של יאיר גולדברג היה יקר מפז.

חוץ מזה חשוב לציין שהתחלנו לחדש את הספר משהו כמו שנה אחרי שסיימתי את התואר. שנה שבה התפתחתי בעצמי כמאיירת ומעצבת ולמדתי הרבה, אז היה לי חשוב גם לאייר הרבה מהצמחיה מחדש

העבודה מול עדה ורדי, המעצבת שעבדה על הספר היתה די חלקה ועשינו את ההחלטות ביחד. זה כן מגיע עם פשרות לפעמים, אבל אני חושבת שבסופו של דבר זה יצא לטובה. היו גם דברים שרצו להוריד ולי היה חשוב להשאיר, אז התעקשתי״.

גינה להשכיר - בלה פוטשבוצקי
גינה להשכיר - בלה פוטשבוצקי

מה למדת על עצמך בהוצאה של הספר? והאם יש שאיפה לתרגם אותו לאנגלית?

״הייתי צריכה ללמוד להיות חצופה לפעמים ולדרוש, למרות שאני בן אדם מאד רגיש ומופנם לרוב. זה חשוב באופן כללי כשעובדים מול לקוחות, וזה לא תמיד קל. למדתי לבטוח בעצמי, בעין שלי ובתחושת הבטן העיצובית שלי.

בהחלט יש שאיפה לתרגם אותו לאנגלית ולעוד שפות, אני הייתי גם ממש שמחה לתרגם אותו לערבית. אני ממש מקווה שהספר יצליח מספיק בשביל שתהיה התעניינות בתירגום שלו.קצת לא יודעת איך נתרגם את הכותרת האהובה עלי בספר – ׳פולניה – על צמחים שיושבים לבד בחושך׳, נצטרך למצוא מתרגם יצירתי״.

וברמת החומרים, מה ההבדל בין הספרים? יש השבחות מוגזמות?

״הכריכה של פרויקט הגמר היתה מנייר דמוי בד מה שנתן לה מראה שמאד חיבבתי של ספרים ישראליים משנות החמישים והשישים. אבל זו היתה כריכה שנשחקה מאד בקלות מכל מגע יד ומהר מאוד קיבלה “כתמים” לבנים כאלה מהשחיקה של הצבע. כשהוצאנו את הספר מחדש רצינו שזה ירגיש מודרני והחלטנו על כריכה מט עם למינציה סלקטיבית מבריקה על האיורים מה שהוסיף לכריכה טקטיליות נעימה”.

גינה להשכיר - בלה פוטשבוצקי
גינה להשכיר - בלה פוטשבוצקי

לסיום, איזה טיפ תתני לסטודנטים/ות שמתחילים את פרויקט הגמר וחולמים להוציא לאור את ספרם?

״קודם כל, המון בהצלחה, תנסו להנות מהתהליך ולבחור מראש נושא שקרוב ללבכם ועושה לכם כיף לחשוב על ההתעסקות בו. אם השאיפה היא להוציא את פרויקט הגמר לאור – הייתי דווקא מנסה לא לחשוב על זה יותר מידי בזמן העבודה על פרויקט הגמר. זה עלול להוסיף לחץ מיותר ובלבול לתהליך העבודה. כמו שאפשר להבין מהמקרה שלי, הספר לא חייב לצאת לאור as is, תמיד אפשר לעשות שינויים ויש בזה דווקא משהו מספק ומרגש – כי זו הזדמנות לתקן את הדברים שאולי לא הייתם מרוצים מהם בפגמר. 

מנסיוני המר – אם יש לכם ספר עם תוכן, תדאגו לסיים את התוכן ראשון כדי שיהיה לכם פנאי להתעסק באיורים, בעיצוב ובעימוד הספר. ואולי הכי חשוב – בעבודה מול הוצאה, חשוב לשמור על איזון בין הפשרות שאתם מוכנים לעשות בספר לבין הדברים שחשוב לכם שיישארו. תשמרו על ראש פתוח ותסמכו על העין שלכם״.

גינה להשכיר - בלה פוטשבוצקי
גינה להשכיר - בלה פוטשבוצקי

יש פה ממתקים רציניים

untold

לה-קולטור עמודים בערפל

השנה, אירוע לה קולטור שיתרחש בשבוע הקרוב גדוש בשיתופי פעולה מעניינים.
אחד מהם הוא של רותם פייפר ויהונתן מילוא לויטס, בו, יצרו גופים מקרמיקה ועליהם רשומים אקספרסיביים.

קרא עוד »