Blind Drive הוא משחק אינדי שממציא מחדש את חווית המשתמש

Blind Drive של גיורי פוליטי ודורון אסייס-טר הוא אחד ממשחקי האינדי הכי מדוברים כרגע, ובצדק. Blind Drive הוא משחק מבוסס אודיו שבו לא צריך להסתכל על המסך, אלא רק להניח את האגודלים המיוזעים על צידי המסך ולצאת לנסיעה פראית בתור הדמות דוני נגד כיוון הנסיעה. ראיון עם היוצרים והמעצבת שירה נתן, על תהליך מרתק שהתבשל לו בשנים האחרונות.

שני אגודלים מזיעים על קצוות מסך הטלפון, עיניים עצומות, רוח על הפנים. הרגל על דוושת הגז סוחטת עד הסוף נגד כיוון הנסיעה. GTA על סטרואידים. ברקע נשמעת דמות מטורללת שמנסה להטיל עוד ועוד מכשולים בדרך, נשאר רק להתפלל לשלושת האלים שנעבור את זה בשלום.

המשחק Blind Drive של צמד היוצרים גיורי פוליטי ודורון אסייס-טר, הידועים בתור הסטודיו Lo-Fi People שהוקם ב־2008 כקולקטיב של יוצרים עצמאיים (בתמהיל משתנה), וביומיום, בימי טרום קורונה – עוסקים בעיצוב והקמת מיצבים אינטראקטיביים בארץ ובעולם. הקולקטיב הציג בתערוכה ׳סאונד׳ המוצלחת מאוד במוזיאון העיצוב בחולון, במוזיאון הרצליה, מוזיאון מגדל דוד ועוד פרויקטים מסקרנים שנעים על התפר שבין סאונד, עיצוב ואינטראקציה בארץ ובעולם.

Blind Drive. עיצוב: שירה נתן
Blind Drive. עיצוב: שירה נתן

גיורי פוליטי מגיע בעיקר מעולמות המוזיקה כמתופף וניגן עם אפרת בן-צור, גלעד כהנא, נועה גולדנסקי, פאניק אנסמבל והפקות נוספות. בעשור האחרון מפלררט עם עולם ההייטק כמעצב סאונד בעיקר בתחום המשחקים.

דורון אסייס-טר מגיע מעולמות העיצוב והפיתוח ועובד כיום בחברת סטארטאפ בתחום ה-AR. בעבר עבד בחברות Monday, Eyeway Vision ו-Seperia כמתכנת, מעצב ומאפיין UX.

״הרעיון של Blind Drive עלה יום אחד — איך נראית ההרגשה של לנהוג במכונית בלי לראות כלום, רק לשמוע, והאם אפשר להפוך את זה למשחק מבוסס סאונד. הרמתי סקיצה קטנה וזריזה בכמה שעות. זה עצר בזה לכמה שנים. יום אחד הראיתי את זה לדורון, הוא התלהב, וזה התחיל להתגלגל משם. זה לא משחק מבוסס הסאונד הראשון, יש ז׳אנר כזה והוא נישתי – Audio Games. אני חושב שבז׳אנר הזה כן חידשנו והבנו רמה גבוהה. בגלל שלמדיום הזה אין הרבה קהל – הם נשארים לרוב בנישה. אנחנו מנסים לקרב את הז׳אנר הזה למיינסטרים. התכנים ב-Audio Games הם לרוב אימה ופחד, והעדפנו לייצר חוויה יותר קלילה,״ מספר גיורי פוליטי.

הרעיון של Blind Drive עלה יום אחד — איך נראית ההרגשה של לנהוג במכונית בלי לראות כלום, רק לשמוע, והאם אפשר להפוך את זה למשחק מבוסס סאונד

Google Play Indie Game Contest. צילום: יח״צ
Google Play Indie Game Contest. צילום: יח״צ
Blind Drive. עיצוב: YONIL
Blind Drive. עיצוב: YONIL
Blind Drive. עיצוב: שירה נתן
Blind Drive. עיצוב: שירה נתן
שחקן מנסה את Blind Drive. צילום: יח״צ
שחקן מנסה את Blind Drive. צילום: יח״צ

״המשחק מבוסס ימינה ושמאלה, בדומה לכיוונים שיש לך באוזניים. היה מתח בין לגוון את המשחקיות ולהוסיף עוד כפתורים, לבין הרצון שזה ישאר נגיש ואינטואיטיבי לקהל כמה שיותר רחב. הרקע שלנו בעיצוב מייצגים, זה שאנחנו לוקחים קהל מגוון ומבינים שלא כולם מסתדרים עם ריבוי כפתורים, עזר להחליט שיהיה גיוון בסאונד״, מספר דורון אסייס-טר.

״הוייב הוא טראש ניינטיז עם הומאז׳ לסבנטיז. הבחירות לא היו טריוויאליות. היו שכתובים אינסופיים של התסריט כדי שההתחלה תיתפס כקומית־פארודית, וגם לעיצוב של התפריטים שירגיש כמו הפתיח של Pulp Fiction. גם המוזיקה שמתנגנת בתפריט. ביג ליבובסקי, ווס אנדרסון — אלו היו הרפרנסים. 

בהתחלה, השפה העוטפת של המעצבת שירה נתן לאו דווקא התאימה לגרפיקה של המשחק עצמו. שם הלוק הגרפי פחות עבד. היה הרבה ניסוי וטעייה. היו כל מיני ניסיונות עם החיווי של ימינה שמאלה כדי לרמוז על האינטראקציה, בלי לחשוף יותר מדי דברים. בהתחלה ניסינו משהו מבוסס אורות בוקה, כאילו רואים דרך זכוכית מעורפלת. אחרי זה ניסינו לוח שעונים שמזכיר רכב. הוספנו כל מיני דברים שנראים יותר אבסטרקטיים — כמו למשל כשפוגעים במכונית. יש גם אוטו גלידה שנכנסים בו שמייצר רצף פסיכדלי. היה לנו חשוב לא להתחרות עם האוזניים,״ מספר דורון.

אל הצוות, שכולל לא מעט בעלי תפקידים (אך עדיין אינדי), הצטרפה המעצבת שירה נתן (35) מתל אביב, בעלת תואר ראשון בתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון עם התמחות במושן. אחרי הלימודים עבדה בסטודיו פוסט אופיס. משם עברה לפרסום בשלמור אבנון עמיחי, והבינה שפחות מתאים לה להיות ארטית בתחום. בהמשך עברה לעבוד במשרד מיתוג – Wicked, ומשם המשיכה ב־2014 לסטודיו רה־לבנט של אמנון אילוז, בו עיצבה יותר מושן מבעבר, ועברה לוויקס בצוות המושן של המרקטינג. כיום, מנהלת צוות מושן, שם התחילה לעבוד לפני ארבע שנים וחצי. ב-Wicked עבדה עם המעצבת רינת אלדמע, בת הזוג של דורון, אחד היזמים של המשחק.

שירה נתן
שירה נתן

שירה הצטרפה לאחר שהקונספט הראשוני התגבש, ״שירה הייתה באה אלינו לבת הזוג שלי, רינת, עם כל מיני פרויקטים הזויים ומגניבים. קלטתי שיש לה אדג׳,״ מספר דורון.

״הם התקשרו, סיפרו לי על הרעיון של המשחק, וזה היה נשמע ממש מגניב! עבדתי אז במשרה מלאה, לא היה לי המון זמן. דיברנו קצת על העניינים הטכניים ויצאנו לדרך. לא הייתה העברת שרביט, כל הזמן התהליך היה ביחד. אספנו רפרנסים, דיברנו קונספטואלית על הדבר הזה. יש במשחק מינון מעניין בין אקשן לבין דארקיות, וגם שלא יהיה פשטני וכן הומוריסטי. התחלנו עם סקיצות לחומרים השיווקיים,״ שירה מספרת.

סקיצה ל-Blind Drive. עיצוב: שירה נתן
סקיצה ל-Blind Drive. עיצוב: שירה נתן

הסיפור גובש על־ידי גיורי ודורון. בהתחלה היה על מאפיונר שחטף את סבתא, והשחקן עוזר להציל אותה מהנהיגה המטורללת שלו. היה פיילוט, והסיפור השתכלל בהתאם לכיוון אחר. המסכים המעוצבים על־ידי שירה עברו לדורון שתיכנת אותם, וגם אחראי לאינטראקציה של המשחק.

השפה העיצובית לקחה השראה מסרטי B-Movies וטרנטינו. כל תהליך העיצוב לקח סך הכל ארבע שנים לסירוגין. הפונט YWFT Ultramagnetic Rough של youworkforthem מזכיר אותיות Letraset מגורדות. ״החלפנו פעמיים פונט באמצע, כל הוייב היה פוסטרים של קולנוע. היינו מוגבלים מבחינת תקציב לפונטים יקרים (רישיונות אפליקציה הם יקרים יותר – ט.ס.ו)״.

Blind Drive. עיצוב: שירה נתן
Blind Drive. עיצוב: שירה נתן
סקיצה ל-Blind Drive. עיצוב: שירה נתן
סקיצה ל-Blind Drive. עיצוב: שירה נתן
הפוסטר של Blind Drive. עיצוב: YONIL
הפוסטר של Blind Drive. עיצוב: YONIL
שחקנים מנסים את המשחק בלי להסתכל. צילום: יח״צ
שחקנים מנסים את המשחק בלי להסתכל. צילום: יח״צ

חלק מתהליך העיצוב היה לתת ליוזרים לשחק ב-Blind Drive. המשחק הוצג בלא מעט פסטיבלים בעולם, וניתן היה לעקוב אחריהם ולקבל פידבקים בלייב.

רגע לפני שחרור המשחק, החליטו להביא שחקן חיזוק לצד המרקטיאלי – המאייר המופלא יוניל (YONIL). ״הרגשנו שצריך למשחק פוסטר חזק. היו ניסיונות עם כמה מאיירים, ובסוף יוניל היה מושלם לדבר הזה. הוא יצר פוסטר כל־כך כיפי, ועוד לפני שהתחלת לשחק — נכנסת לאווירה,״ שירה משתפת.

רגע לפני שהמשחק שוחרר – יוניל נקרא לדגל, "הצטרפתי אך ורק לצורך עיצוב הפוסטר לקידום המשחק, ממש בשלבים המאוחרים אחרי שהוא כבר היה למעשה מוכן, ואפילו שיחקתי בו קצת לפני התחלת העבודה. ברמת העיצוב כבר היתה תחושה שיש למשחק שפה ויזואלית.

גיורי ודורון רצו שאביא בפוסטר איזשהו כיוון של פוסטרים לסרטי מתח וקומיקס עם נטייה לאווירה סוריאליסטית, מלוכלכת ואולי מעט פסיכדלית של שנות ה-70. הרצון היה להעביר את התחושה הסיפורית־עלילתית־חוויתית שמאפיינת מאוד את המשחק.

ההתכווננות לפוסטר הסופי היתה די מהירה ואחרי השלבים הראשונים כבר הבנו שאנחנו צריכים להמנע מאיורי דמויות, כי הרי המשחק כולו נשען על השמיעה והרבה מאוד דימיון, וכך יצא שהמכונית (באופן די טבעי) עומדת במרכז הפריימים עם כל מיני נגיעות ורמזים על הסיפור שבתוך המשחק מסביב לה,״ מספר יוניל.

Blind Drive. עיצוב: שירה נתן
Blind Drive. עיצוב: שירה נתן

מחצית מאפקטי הסאונד (״פוליז״ בלעז) הוקלטו על־ידי הצוות, והמחצית השנייה הייתה מספריות סאונד, ״כשמדובר בפוליז אז כן, על־ידנו, בשילוב של ספריות סאונד – מכוניות, מנועים ועוד. המשחק מורכב חצי חצי בין ספריות להקלטות שלנו,״ גיורי משתף.

מתוכנן משחק המשך?

דורון: ״כנראה נכניס מוד ארקיידי. בנוסף, יש התעניינות ביפן וסין להפוך את המשחק לקונסולות עם שפה מקומית, אולי עם שחקנים מוכרים במדינות הללו. זה יהיה מעניין!״

שירה: ״הלוואי, הלוואי שיהיה עוד משחק. כל מה שאני חושבת עליו זה העדכונים למשחק. כרגע אנחנו נהנים מאוד שזה קורה ומקבל אהבה.״

אחד הדברים המגניבים ב־Blind Drive הוא אופציית הנגישות לעיוורים ולקויי ראייה. האם הייתה מחשבה מלכתחילה להפוך את זה למשחק נגיש?

גיורי: ״זה לא היה התכנון שלנו בכלל, אבל הבנו תוך כדי היצירה שקהל לקויי הראייה צמא למשחקים. זה ליווה אותנו לכל אורך הפרויקט. היו לנו בטא־טסטרים לקויי ראייה. קהילה חמה ותומכת סביב זה. השקענו שזה באמת עובד חלק. באמת לא צריך להסתכל על שום דבר בשביל לשחק את זה. בגלל שהמודעות לזה גוברת היום, עלינו זה היה עוד יותר חובה להיכנס לנעליים האלה. אף על פי שלא רצינו זה יתוייג כמשחק לעיוורים, בעיקר כי לא תיכננו את זה ככה, ואנחנו כן רוצים לפרוץ את גבולות הז׳אנר הנישתי של משחקים מבוססי סאונד, ולהראות שיש תוכן כיפי, מגוון ומעניין, שיכול להיות מבוסס סאונד. כמו שפודקאסטים נהיה חלק מרכזי בתרבות, אין סיבה שמשהו אינטראקטיבי יראה נחות. זו הייתה משימה כפולה: גם נגיש לקהילה, וגם משהו חדש ששווה לנסות״.

יש משחקים מומלצים בז׳אנר שלכם?

גיורי: ״המשחק לצערי לא זמין יותר, אבל – Papa Sangre. משחק ישן יחסית שהיה מאוד מעניין. יש את Alt-Frequencies, לא כמו שלנו בדיוק. הייתה סדרת משחקים בריטית – Nightjar עם בנדיקט קמברבאץ', היה משחק שקיבל חשיפה. אין הרבה שהצליחו באמת לפרוץ ולרשום הצלחה״.

דורון: ״נותן זווית אחרת לרפרנסים של משחקים כמו Her Story של סם ברלו שיצא לפני כמה שנים ומבוסס על סיפור דרך הפרפורמנס של השחקנית. לא קלאסי בז׳אנר משחקי האודיו״.

גיורי: ״וכמובן GTA גם היה השראה! (צוחק)״

Blind Drive. עיצוב: שירה נתן
Blind Drive. עיצוב: שירה נתן

ווהו! נרשמת לניוזלטר שלנו בהצלחה!

המלצה:
קבוצת הפייסבוק שלנו Secret Uncoated כוללת יופי של ממתקים המתעדכנים על בסיס יומי, עם מלא אנשים טובים ←

שליחת פלייליסט מהמם במיוחד