אס דבלין חושפת תהליכי עיצוב במה בתערוכה חדשה

תערוכת הרטרוספקטיבה בניו־יורק של אס דבלין, מעצבת במה ותפאורה מהחשובות בעולם, משחקת עם קנה מידה, חומרים ואור. התערוכה סוקרת את 30 שנות הקריירה הראשונות. הצצה מרתקת אל תהליכי העיצוב, המלווה בספר אמנית בן 900 עמודים ו-120 פרויקטים. נועם אוחנה ביקרה והופנטה.

במוזיאון Cooper Hewitt בניו־יורק נפתחה לאחרונה תערוכה המוקדשת לעבודותיה של המעצבת והאמנית הבריטית אס דבלין (Es Devlin), אחת ממעצבות הבמה והתפאורה החשובות בעולם. דבלין, בת 52, היא לא פחות מכוכבת בתחום עיצוב במה, חללים ותערוכות, שעשתה כברת דרך ב־30 שנה האחרונות. 

בשנות ה־90 התחילה את דרכה כשעיצבה תפאורות במה עבור תיאטראות קטנים, והיום היא עובדת מול שמות ומוסדות מהגדולים בעולם: עיצוב במה להופעות של מוזיקאים כמו U2, קנייה ווסט, ביונסה; טקס הסיום של אולימפיאדת לונדון; גמר הסופרבול; התיאטרון הלאומי והבלט המלכותי בלונדון ועוד פרויקטים רבים. 

במהלך העשור האחרון דבלין פועלת גם בתחום משברי אקלים וציוויליזציה, וידועה בזכות האימפקט החזק שיש ליצירותיה על הקהל: פסלים קינטיים ומיצבים ציבוריים העוסקים במגוון ביולוגי ולשוני. היקף עבודתה של דבלין יוצא דופן ברוחבו ובעושרו. התערוכה "An Atlas of Es Devlin" היא הזדמנות להציץ בחומרים מהסטודיו של המעצבת משלושת העשורים האחרונים.

Installation photo of "An Atlas of Es Devlin" at Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum. Photo by Es Devlin Studio. Courtesy of Es Devlin

Installation photo of "An Atlas of Es Devlin" at Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum. Photo by Es Devlin Studio. Courtesy of Es Devlin.
Installation photo of "An Atlas of Es Devlin" at Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum. Photo by Es Devlin Studio. Courtesy of Es Devlin.
Installation photo of "An Atlas of Es Devlin." Photo: Elliot Goldstein © Smithsonian Institution
Installation photo of "An Atlas of Es Devlin." Photo: Elliot Goldstein © Smithsonian Institution

בכניסה לגלריה מבשרים לנו שהתערוכה תתחיל בוידאו קצר ומובילים אותנו אל חדר סגור. החלל נראה כמו חדר עבודה מתוך פנטזיה של מעצבת: הרמוניה בין ניקיון ויזואלי לבין עושר של שכבות המורכבות מפרטים מחושבים ומדויקים. מסביב – מדפים ועליהם פריטים מהסטודיו של דבלין: מחברות, שרטוטים, ציורים, דגמי קרטון, פסלים. במרכז – שולחן עבודה ועליו ספרים, ניירות וכלי עבודה. הוידאו, המלווה בקריינות של דבלין המספרת על תהליכי עבודתה, מוקרן תחילה על השולחן, על הספרים הפתוחים שמונחים עליו, ובהמשך על הקיר שמולו. הקיר מתגלה כדלת שנפתחת עם סיום הסרטון וחושפת את היצירה שפותחת את הסיור בתערוכה, ומשמשת גם כסוג של חלון המשקיף אל פנים הגלריה.

Installation photo of "An Atlas of Es Devlin." Photo: Elliot Goldstein © Smithsonian Institution
Installation photo of "An Atlas of Es Devlin." Photo: Elliot Goldstein © Smithsonian Institution

היצירה שנגלית, מעבר לכך שהיא מהפנטת ביופיה, מרשימה בתוכן שהיא מציגה, ופורשת את השמות והפרויקטים מתוך ארכיון העבודות העצום שבנתה דבלין ב־30 השנים האחרונות. לחובבי עיצוב אינפוגרפיקה (מידע) זה תענוג לעיניים. למעשה, מדובר בהעתק גדול של עטיפת הספר שחולק את שמו עם התערוכה, "An Atlas of Es Devlin" – ספר בן 900 עמודים המתעד 120 פרויקטים של המעצבת. הספר מורכב מגימורי דפוס מעניינים, וכולל סקיצות שטרם נחשפו, תהליכי עבודה והצצה למהלכים עיצוביים מורכבים. סיפור בתוך סיפור בתוך סיפור.

Exterior book case for "An Atlas of Es Devlin," published by Thames & Hudson in collaboration with Cooper Hewitt, courtesy of Es Devlin
Exterior book case for "An Atlas of Es Devlin," published by Thames & Hudson in collaboration with Cooper Hewitt, courtesy of Es Devlin

משם מגיעים אל חללים נוספים שכל אחד מהם עוצב בקפידה בהתאם למהות החומרים המוצגים בו, תוך דיוק של פרטים כמו סוג האור והיעדרו, או פתח המעבר מחלל אחד לבא אחריו. עיצוב החללים, שגם עליו אחראים דבלין והצוות שלה, מהווה חלק אינטגרלי מהתערוכה. הוא מייצר תחושה של מסע בזמן אל הסטודיו של האמנית עם עצירות בתחנות שונות לאורך שנות פעילותה. בין החומרים המוצגים: אוסף של למעלה מ־300 סקיצות, ציורים, חיתוכי נייר מוארים, פסלים מסתובבים, דגמי קרטון בקנה מידה קטן וגם יצירות שלא נראו בעבר. דבלין מכנה את התוצאה ׳אטלס׳ – אוסף של מפות.

יש מספר מאפיינים בולטים החוזרים בעבודותיה של דבלין: אחד מהם הוא שימושה הרגיש באור כאילו היה מכחול, באופן שמעביר את התחושה הרצויה בהתאם לקונטקסט. מאפיין נוסף הוא נושא שמלווה את היצירה שלה לאורך השנים – השימוש בקנה מידה ככלי חוויתי. אחד מחללי התערוכה מדמה תיאטרון קטן ומוקרנים בו קטעי וידיאו מבמות שעבורן יצרה דבלין את התפאורה. לעיתים מדובר בפסלים עצומים ובמות שצפו בהן עשרות אלפי אנשים, מיקומם בתוך ה־״מיני תיאטרון״ הוא קריצה של דבלין והאוצרים לעיסוק בקנה מידה. גם דגמי הקרטון, שהם מיניאטורות של פסליה, מציגים דמויות זעירות ביחס לאובייקטים עצומים. דבר אחד ששבה אותי במיוחד בדגמי הקרטון הוא שגם האלמנטים הפיגורטיביים יותר ניחנים באלמוניות הקסומה שיש לאבסטרקט, הפלטה המינימליסטית של צבע לבן, שקיפויות ואור – מקנים לאובייקטים מראה שמיימי.

חקירתה המעמיקה הכוללת קריאה, ציורים, שרטוטים, ודגמים שיוצרו מפעולות שונות שניתן לבצע בנייר

אחת מכוונות האוצרות היא להזמין את הקהל אל תוך עולם היצירה של המעצבת ולשתף אותו בתהליכי עבודתה והעקרונות המנווטים אותם. זה בהחלט מורגש לאורך התערוכה: דרך הבחירה לפתוח ולסיים את התערוכה בחללים שמאורגנים כמו חדר עבודה, או בדרך אחרת – סוג החומרים המוצגים, כאלה שלא נוצרו לשם הצגה אך הוצאו מתוך מדפי הסטודיו אל הגלריה. 

הפריטים המוצגים בתערוכה משרטטים בפני הצופים את מפת עבודתה של דבלין וביניהם ניתן לראות גם מחברות אישיות שהשתמשה בהן לאורך השנים עם רישומים ורשימות. הם מציגים את חקירתה המעמיקה הכוללת קריאה, ציורים, שרטוטים, ודגמים שיוצרו מפעולות שונות שניתן לבצע בנייר. 

הגלריה מלאה במילותיה של דבלין המתארת כיצד היא עובדת, הן מופיעות בטקסטים שעל הקירות ונשמעות בקטעי הוידאו. היא מדברת על ״תרגום מילים לדימויים ולחללים – הפיכת טקסטים על דף לפסלים קינטיים המקיפים את הצופים באור ובשיר, ומשתמשים בקסם כדי לשנות את נקודת המבט שלהם". דבלין מספרת שמלאכתה היא לדמיין עולמות שעדיין לא קיימים.

Installation photo of "An Atlas of Es Devlin." Photo: Elliot Goldstein © Smithsonian Institution
Installation photo of "An Atlas of Es Devlin." Photo: Elliot Goldstein © Smithsonian Institution
Installation photo of "An Atlas of Es Devlin." Photo: Elliot Goldstein © Smithsonian Institution
Installation photo of "An Atlas of Es Devlin" at Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum. Photo by Es Devlin Studio. Courtesy of Es Devlin.
Installation photo of "An Atlas of Es Devlin" at Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum. Photo by Es Devlin Studio. Courtesy of Es Devlin.
Installation photo of "An Atlas of Es Devlin" at Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum. Photo by Jason Ardizzone-West. Courtesy of Es Devlin.
Installation photo of "An Atlas of Es Devlin" at Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum. Photo by Jason Ardizzone-West. Courtesy of Es Devlin.

דבלין חוקרת יחסים בין צורות

עבודותיה של דבלין חוקרות את היחסים בין צורות גיאומטריות לאורגניות. הן מתאפיינות בירידה עמוקה לפרטים, גם כשהיא בונה מודלים שמטרתם להמחיש את החזון ליצירה, ואינם היצירה עצמה. ניכרת מאוד המחויבות לכך שהדגם (מאקט) יעביר את המראה שתפקידו לדמות את ליבת הרעיון העיצובי, מבלי שיהיה חסר בו רובד ״שניתן יהיה לתפוס רק בגודלו האמיתי״, לדבריה.

המאקטים הם יצירות משמעותיות,  המרכיבים נפח גדול מהתערוכה. דבלין מתייחסת ליצירה במסירות שמזכירה את האופן שבו במאי קולנוע מדברים על עבודתם, מן נאמנות ואהבה לרעיון שממנו תיוולד התוצאה הסופית.

היא מתנסחת בשפה של ״אנחנו״ ומדברת על העבודות שלה כעל שיתופי פעולה עם האמן או הגוף מולו היא עובדת (הלקוח) וגם עם הצוות הגדול שלה. דבלין שמה בקדמת הבמה את האנשים שמרכיבים את רעיונותיה מאחורי הקלעים, וחשוב לה להנכיח אותם בתערוכה ובספר. 

התערוכה מרתקת לכל אורכה, היא מצליחה להעביר באופן משכנע את סדר הגודל והחשיבות של האמנית שהיא מציגה. גם המטרה לספק הצצה אל תהליכי העבודה של דבלין מושגת בהצלחה; החלקים המרגשים ביותר בתערוכות מסוג זה הם כל הסודות שלא ניתן למצוא באינטרנט: ספרי סקיצות, קשקושים ומחשבות, התערוכה מספקת את כל אלה בהיקף ועומק מרשימים.

התערוכה מוצגת עד אוגוסט 2024.

Installation photo of "An Atlas of Es Devlin." Photo: Elliot Goldstein © Smithsonian Institution
Installation photo of "An Atlas of Es Devlin." Photo: Elliot Goldstein © Smithsonian Institution
Installation photo of "An Atlas of Es Devlin." Photo: Elliot Goldstein © Smithsonian Institution
Installation photo of "An Atlas of Es Devlin." Photo: Elliot Goldstein © Smithsonian Institution
AN ATLAS OF ES DEVLIN
AN ATLAS OF ES DEVLIN

ספר שהוא מאקט

טל סולומון ורדי

מהדורה ספרה של אס דבלין חוסלה בזריזות, בימים אלו מודפסת המהדורה השנייה. היא לא זולה, כמעט 500 ש״ח, ושווה כל שקל. למזלי, הצלחתי לרכוש אותה מאמזון ומאז קשה להוריד ממנה את הידיים. אני, שחשבתי שראיתי לא מעט בתחום של עיצוב ספרי אמן בארץ ובעולם, נשארתי ללא מילים. העיקרון עליו היא מדברת בפרק הדוקו מהסדרה Abstract בנטפליקס, חווית הצופה מקרוב ומרחוק ביחס של קהל ופרפורמר, ניכרת גם בספר עצמו. למעשה, הוא מאקט, עם במה ואלמנטים נפתחים (אינסרטים), וחתיכת אובייקט יפייפה על המדף. הנבירה בו פנימה חושפת עוד רבדים בסיפורה של דבלין, סיפור שיהדהד עוד שנים קדימה.

Installation photo of "An Atlas of Es Devlin." Photo: Elliot Goldstein © Smithsonian Institution
Installation photo of "An Atlas of Es Devlin." Photo: Elliot Goldstein © Smithsonian Institution
Installation photo of "An Atlas of Es Devlin." Photo: Elliot Goldstein © Smithsonian Institution
Installation photo of "An Atlas of Es Devlin." Photo: Elliot Goldstein © Smithsonian Institution

AN ATLAS OF ES DEVLIN
עד אוגוסט 2024
Cooper Hewitt, New York

לפרטים נוספים

ווהו! נרשמת לניוזלטר שלנו בהצלחה!

המלצה:
קבוצת הפייסבוק שלנו Secret Uncoated כוללת יופי של ממתקים המתעדכנים על בסיס יומי, עם מלא אנשים טובים ←

שליחת פלייליסט מהמם במיוחד