fbpx

להתאהב במכונה: תערוכת FUTURE SHOCK בלונדון

דורין שוורצמן נשאבה אל תוך העולם האימרסיבי בתערוכה FUTURE SHOCK בלונדון, שמטשטשת בין המרחבים הדיגיטלים לפיזיים בחוויה רב־חושית, בעזרת הקרנות, אינסטלציות, עבודות וידאו, ובעיקר – עבודת סאונד מדהימה שהשאירה אותה מסוחררת בסוף.

לונדון היא עיר שמקדשת אמנות. מהמוזיאונים לאין ספור גלריות קטנות עד לשכונות שלמות שהן סוג של קאנבס ענק, אין מחסור של מה לראות בה. אבל אם יש מקום אחד לקבל בו מנה מזוקקת של האמנות החדשנית, הבועטת והמעניינת יותר זה כנראה 180 The Strand, בניין ברוטליסטי שהוא בעברו מטה ה־BBC והיום המקום שמתנקז אליו פחות או יותר כל מה שמגניב בעיר.

זה בניין שהוא הכלאה בין חלל עבודה, ספא עתידני, מרחב ריזידנסי לאמנים ומועדון לילה, כשהפיצ’ר המרכזי הוא הסטודיו התת־קרקעי בו מוצגות תערוכות מתחלפות הנאצרות על ידי סטודיו 180.  התערוכה הנוכחית – Future Shock היא מבוך של יצירות שברובן עוסקות בחוויה הדיגיטלית ובתפר שבין העולם שלנו למטאברס.

בעזרת הקרנות, אינסטלציות, עבודות וידאו ובעיקר עבודת סאונד מדהימה התערוכה מצליחה לטשטש את הגבול בין העולם הממשי לעולם הדיגיטלי בצורה שהשאירה אותי מסוחררת בסוף.

Future Shock, Nonotak. Photography: Jack Hems

Future Shock, Re-assembli (2020) by Ryoichi Kurokawa
Future Shock, Re-assembli (2020) by Ryoichi Kurokawa

התערוכה נפתחת בבום, לא בום מטאפורי אלא בבום ממשי, עם עבודת וידאו כפולה של ריוצ׳י קורוקווה [Ryoichi Kurokawa]  הניצבת משני צדי החלל ומציגה זוג מרחבים וירטואלים, אחד אורבני ואחד טבעי, מתפרקים לפיקסלים ומתמוססים לחלל בעריכה רצחנית והלמות תופים. החוויה הזכירה להיות לכוד במשחק סימולציית מלחמה בזמן שזה מתפרק לחלקיקים, והמסכים הכפולים רק הגבירו את תחושת ההצפה והפרעת קשב שהוידיאוים יצרו. זאת הייתה פתיחה עוצמתית מאוד שנתנה את הטון לשאר התערוכה והבהירה את המרחב בו היא פועלת – האינטרנט, ההצפה החושית, הדיגיטלי שבולע את הטבעי.

Future Shock, UVA, Topologies 2022. Photography: Jack Hems
Future Shock, UVA, Topologies 2022. Photography: Jack Hems

החלק הבא של התערוכה מכניס את המבקר עמוק יותר אל החלל. בירידה אל בטן הבניין UVA’s Topologies יצרו שער כניסה אל תוך המטאברס. הקרנות ריבועיות מטיילות בחלל ובעזרת שימוש בקרח יבש או עשן מייצרות מישורי אור שונים שמטיילים על פני הקירות. החוויה הייתה מדיטטיבית ומהפנטת. היה בה איכות מסוימת של מופע אור במועדון, אבל הקצב האיטי, המוזיקה המדויקת והשימוש המדוד בכמות האור גרם לחוויה להיות מפעימה ממש, כמו להיכנס בפורטל היישר אל תוך המכונה. הדבר היחיד שהעיק על המייצב היה זליגת הסאונד מהתערוכה הקודמת, בעיה שחזרה על עצמה כמה וכמה פעמים בצורה די מבאסת במיוחד בגלל עבודת הקול המדהימה שנעשתה על רוב היצירות.

Future Shock, UVA, Topologies 2022. Photography: Jack Hems
Future Shock, UVA, Topologies 2022. Photography: Jack Hems

מסע במחילת ארנבת

מכאן התערוכה היא מסע במורד מחילת ארנבת, כשכל עבודה מביאה אספקט שונה של הנושא לאור. עבודת וידיאו יפה של Lawrence Lek הציגה בסרט אנימציה מרחב פוסט־אפוקליפטי בו מכונית משטרה חכמה עוברת משבר קיומי כשאין לה על מי לשטר יותר ובעזרת מטפל AI לומדת לחיות ברגע.

בעבודה ויקי של Actual Objects יש שישה מסכים מאונכים מוצבים בחלל, ובעזרת סריקה של QR אוואטרים שונים מתעוררים לחיים, כל אחד מהם נושא מונולוג אחר. התחושה הייתה כמו לקפוץ אל שברירי שיחה עם דמויות שונות שחלקן מודעות לאופי הדיגיטלי שלהן וחלקן לא, לכולן משהו מעניין לומר, כמו האוואטרית שתוהה אם היא מאמינה ברוחות רפאים, או אחת אחרת בה רואים דמות אווטאר בוכיה בזמן שהיא מקשיבה לאדם אחר מתעלל בה מילולית. החוויה הייתה משונה ומסקרנת, קצת כמו לנסות לנהל שיחה עם פופאפ.

המקומות שבהן התערוכה זורחת הם המייצבים המאפשרים למבקר לטייל בחלל, מוצאים את הדיגיטלי מהמסך ונותנים לך כמעט לגעת בו

המקומות שבהן התערוכה זורחת הם המייצבים המאפשרים למבקר לטייל בחלל, מוצאים את הדיגיטלי מהמסך ונותנים לך כמעט לגעת בו: ב-‘עמודים’ של Ben Kelly ניתן לטייל בין עמודי טוטם של המאה ה־22, עשויי מראות ופלדה ומסתובבים על צירם ככה שהחדר שמשתקף בהם מתעוות ויוצר חוויה סוריאליסטית של איבוד תחושת המרחב.

Weirdcore יצרו את Subconscious, מרחב שמרגיש כמו לטייל בתוך המחשב שלך, עם מעבד ראשי וציורי קיר דמויי צ’יפים על הקירות שמשתנים בהתאם לתאורת הRGB שמאירה על החלל.

 Vigil של Caterina Barbieri היא עבודה מפעימה ויפייפה שהציגה גוש קרח אמיתי בו טבועה כף יד מטפטף לאיתו על רקע שקיעה, עם פסקול רוחני כמעט ושני וידיואים נוספים (שלא היה בהם צורך), שהצליחה להעלות את השאלה היכן עומד העולם החיצון אל מול כל השינויים הטכנולוגיים הצפויים לנו.

התערוכה לקחה את הרעיון של אמנות אימרסיבית ומתחה אותו לקיצון, הצליחה ליצור חוויה מגובשת עם אמירה שהעלתה שאלות משמעותיות על תפקיד הטכנולוגיה בימינו ונתנה הצצה אל עולם האמנות של מחר

לא כל העבודות אחידות ברמתן וברמת החיבור שלהן לנושא. חלק הרגישו מאולצות או פשוטות מדי ביחס לאחרות, חלקן לא נתנו את אותו אימפקט מהמם שעבודות מורכבות יותר הצליחו לייצר. עבודת אוצרות מהודקת טיפה יותר יכולה הייתה לשפר את התערוכה, אבל הייתה מורידה ככל הנראה מחווית הגודש שהסטודיו ביקש להעביר.

מפתה להמליץ על התערוכה ולו רק בשביל פוטנציאל הסטוריז המהפנט, אבל גם מעבר לכך היה בה ערך משמעותי. היא לקחה את הרעיון של אמנות אימרסיבית ומתחה אותו לקיצון, הצליחה ליצור חוויה מגובשת עם אמירה שהעלתה שאלות משמעותיות על תפקיד הטכנולוגיה בימינו ונתנה הצצה אל עולם האמנות של מחר. כשיצאנו מהתערוכה והאור הכה בנו לרגע הכל נראה כמו סימולציה, הרגשתי ערעור אמיתי בין מה קיים ובין מה יוצר באופן דיגיטלי.

התערוכה הסתיימה בוידיאו נוסף של Topologies, בחדר חשוך ואינטימי הקרנות אור שרטטו באיטיות גרידים גאומטריים, האור נשבר דרך מראה בצורה שגרמה להם להימשך עד האינסוף. ניתן היה כמעט לדמיין איך אפשר לצעוד פנימה, אל תוך חלל דמוי הסרט Tron, ללכת אל האור ולהתמזג לחלוטין עם הישות הדיגיטלית. זה הרגיש כמעט מפתה מדי.

Topologies by United Visual Artists (UVA) (2022)
Topologies by United Visual Artists (UVA) (2022)

בונוס: חנות ספרים מהממת

אם איכשהו כל הטוב הזה לא הספיק לכם, עוד פנינה שיש לבניין להציע זאת חנות הספרים Reference Point שמוחבאת מאחורי עיקול הבניין. מרחב נעים ויפה שמשמש כספרייה של ספרי אמנות, חנות ספרים ובערב גם מקום מפגש תרבותי עם ערבי הקראת שירה וקוקטיילים או טורניר שחמט. רגע אחרי שטובעים בעולם הדיגיטלי נחמד לחזור למציאות ולמשש ספר אמיתי, וגם לקבל נזיפה מספרן על שהחזרת את הספר למקום הלא נכון.

Reference Point, 180 Strand. צילום: דורין שוורצמן
Reference Point, 180 Strand. צילום: דורין שוורצמן
Row by Tundra (2020)
Row by Tundra (2020)
Future Shock, Hamill Industries. Photography: Jack Hems
Future Shock, Hamill Industries. Photography: Jack Hems
Future Shock, Gener8ion. Photography: Jack Hems
Future Shock, Gener8ion. Photography: Jack Hems
Future Shock, Nonotak. Photography: Jack Hems
Future Shock, Nonotak. Photography: Jack Hems
Future Shock, Ibby Njoya. Photography: Jack Hems
Future Shock, Ibby Njoya. Photography: Jack Hems