fbpx

הצצה אל מאחורי הקלעים של מורן קליגר

רגע לפני שתערוכת היחיד של האמנית מורן קליגר, ׳קין׳ בגלריה נגא, נכנסת לפרק התצוגה האחרון שלה, היא משתפת אותנו בתהליך היצירה והמסע שעברה מתערוכת היחיד האחרונה – ״שבעה פרימטים״.

בתערוכת היחיד האחרונה שלי ״שבעה פרימטים״ (גלריה ״בסיס״, הרצליה 2018), הוצגו רישומי ״קופי־אדם״ שהופיעו כדימויים אשר הופקעו מסביבתם הטבעית והוטמעו בתוך סיטואציות המאזכרות סצנות מוכרות מן התנ״ך והברית החדשה. תערוכה זו היוותה מבחינתי מעין מבוא וכניסה אל תוך עולם דתי, מיתולוגי מורכב, המתבסס על מיתוסים וייצוגים קדומים של תרבות אותם הרגשתי שאני רוצה להמשיך ולפתח.

הפרויקט החדש מתמקד בסיפור התנכי ״קין והבל״ כפי שהוא מתקבל גם דרך הפרשנות הנוצרית כפרה-פיגורציה המבשרת את האירועים והדמויות בנצרות. חקירת דמותם של קין והבל כישות אחת המייצגת את שני הכוחות שבאדם: המוסרי ויצרי, ההגיוני והרגשי, המוחל והנוקם.

סיפורם של קין והבל ראשיתו בסיפורם של אדם וחוה המגורשים מגן העדן, אשר מעצם הגירוש הפכו לבני תמותה שהמוות מצפה להם. במרכז שני הסיפורים עומדת שאלת הבחירה – ציות וקבלה אל מול מרד והפרה. סיפור הרצח הראשון בהיסטוריה הוא למעשה סיפור על נקמה ומוסר, אשמה ומאבק לקבלה, חירות והקרבה, חיים ואמת.

Untitled (Cain), 150x110 cm, ink and oil on paper, 2019.
Moran Kliger. Untitled (Cain), 150x110 cm, ink and oil on paper, 2019
Untitled (the good shepherd), 150x110 cm, ink and oil on paper, 2019
Moran Kliger. Untitled (the good shepherd), 150x110 cm, ink and oil on paper, 2019

מהסקיצות ועד התוצרים הסופיים

תהליך העבודה שלי מתחיל במחקר, בגלל שאופי הסיפור המקראי של קין והבל כל כך מתומצת ודל בפרטים, הוא פתוח לאינספור פרשנויות. קראתי הרבה מדרשים, מאמרים שנכתבו בנושא וגם את הפרשנות הנוצרית. בסוף גיבשתי גרסה משלי שמתוכה עלו גם הדימויים – אינספור דימויים שהציפו את דמיוני.

אחרי השלב הזה ערכתי איזשהו סינון ויצרתי סקיצות די מהירות וסכמטיות של קומפוזיציה ודמויות. לאחר מכן – סינון נוסף של מה שהרגיש לי כסצנות מרכזיות בהן אני רוצה להמשיך להתמקד. 

לאחר השלב הזה יצרתי סקיצות מפורטות יותר וגדולות יותר והתחלתי גם להתנסות בטכניקה – יצרתי סוג של הדפס או מונוטייפ שקצת המצאתי. צבעתי גיליונות של נייר דק בצבע הדפס סמיך, חיברתי אותם ליריעה אחת גדולה והנחתי על גבי הנייר הלבן. רשמתי את הקונטורים של הרישום על גבי הגב של הניירות השחורים שיצרתי. אח״כ הסרתי אותם והמשכתי לעבוד על הדמויות, הפרטים והטקסטורות באמצעות עט מאוד דק, בחלק מהעבודות החלטתי להשאיר את הנייר עם הכתמים שנוצרו עליו כמו שהוא ובחלק טיפלתי גם ברקע, שצבעתי בשחור.

מורן קליגר בתהליך העבודה. צילום: גיא טובול
מורן קליגר בתהליך העבודה. צילום: גיא טובול
מורן קליגר בתהליך העבודה. צילום: גיא טובול
מורן קליגר בתהליך העבודה. צילום: גיא טובול
מורן קליגר בתהליך העבודה. צילום: גיא טובול

הנרטיב של הסיפור והאופי שלו מאוד משכו אותי. החלוקה הזו לטוב ורע, מוסרי וייצרי, הגיוני ורגשי. העיסוק בדואליות הזו שבאה לידי ביטוי בדמותם של שני האחים מאוד סיקרנה אותי. הסיפור מאוד מטאפורי לכלכך הרבה מצבים בחיים והוא נוגע בכולם.

הקורונה העניקה משמעותיות נוספות לתערוכה

התערוכה הייתה אמורה להיפתח ב־19.3, אבל אז הגיעה הקורונה ושיבשה את הכל. נכנסנו לסגר והפתיחה נדחתה למועד לא ידוע. השארנו את הגלריה כמו שהיא באמצע ההקמות והלכנו להסתגר בבתים, כל אחד עם משפחתו, עם עצמו. לאחר מכן כשהחלה החזרה לשגרה, שבנו לגלריה והמשכנו בהקמות, תלינו את העבודות וכשהכל עמד רגע לפני הפתיחה המחודשת הכל הרגיש לי כלכך רלוונטי למצב, לתקופה הזו שחווינו והטקסט של סאלי (אוצרת התערוכה) הרגיש כל כך קרוב וכל כך ברור, במיוחד הפסקה הזו:

 

הנפש, על פי יונג, מכילה בתוכה אלמנטים קוטביים המתקיימים בו זמנית וללא הפרד; הנשי והזכרי, הטוב והרע, החזק והחלש ועוד. העצמי הוא קו האמצע, הציר בין המודע ללא מודע, והוא נוצר ללא הרף, כמו גוף המחייה את תאיו. הוא שיווי המשקל של האישיות הפועל כארכיטיפ של סדר, כיוון ומשמעות, מעין השגחה אישית, בת קול ומורה דרך.

Moran Kliger. Untitled (Suffering), 150x280 cm, oil and ink on paper, 2020.
Moran Kliger. Untitled (Suffering), 150x280 cm, oil and ink on paper, 2020

אני חושבת שבתקופה הממושכת הזו של הסגר, אנשים פתאום נפגשו עם קו האמצע שלהם. המקום הזה שאנחנו נוטים להתעלם או לשכוח בשגרה העמוסה והיומיומית שלנו. פתאום הייתה מן התכנסות פנימה, אתחול מחדש. ממש כמו אצל קין שברגע הרצח נפטר מכל החלקים המרצים שבו (החלקים שהבל מייצג) והפך לדמות אחת שלמה המכילה את כל האלמנטים הקוטביים אבל עם קו אמצע ברור.

Moran Kliger
Moran Kliger

הפרויקט מעניק פרשנות ויזואלית לסיפורם של קין והבל באמצעות מיצב רישומי, אלגורי המורכב מרישומים גדולי ממדים המשלבים בתוכם כתמים מופשטים הזולגים לפיגורציה מפורטת – כתמי דיו אבסטרקטים שלעיתים מסווים עולם פיגורטיבי יותר ולעיתים משלימים אותו. לצד המחקר הקונספטואלי של מיתוסים, טקסים ומסורות הנקשרים לסיפור הנ״ל חקרתי גם שימוש בטכניקות שונות של הדפס ושימוש בחומריות בעלת טקסטורות ומרקמים שונים על מנת להעניק לרישום איזושהי רמה של דחיסות ועומק מצד אחד וערפול מצד שני. (שימוש במעין דמויות רפאים בעלות מגדריות מעורפלת). הפרויקט כולו מהווה מעין ניסיון לשיבוש המיתולוגיה כפי שאנו רגילים לפגוש בה בייצוגים תרבותיים שונים ויצירת איקונוגרפיה אלטרנטיבית.

מורן קליגר - קין

אוצרת: סאלי הפטל נווה

התערוכה מוצגת עד ה-11.7
גלריה נגא
רחוב אחד העם 60, תל אביב

https://www.nogagallery.com/exhibition/moran-kliger-cain

יש פה ממתקים רציניים

מגלשה שחורה - אורי לוטן. איור: רועי רחמים
untold

אורי לוטן מחליק אל עבר פיצ׳ר האנימציה הראשון שלו

אחרי רזומה מרשים של קליפים וסרטים מהממים, הבמאי והאנימטור אורי לוטן חזר למגלשות ילדותו במימדיון ועובד על פיצ׳ר אנימטיבי שעדיין בהפקה. שבוע לפני סיום קמפיין הקיקסטארטר, הוא מספר על התהליך ונותן הצצה מרתקת אל מאחורי הקלעים של הסרט.

קרא עוד »
הביאנלה לעיצוב ואמנות. צילום: טל סולומון ורדי
עיצוב

בועת אסקפיזם: הביאנלה לאומנויות ועיצוב מצדיקה את קיומה

כמעט בשקט, בין אירועי היום-יום (והיו אירועים) הצליחה הביאנלה לאומנויות ועיצוב הראשונה מסוגה בישראל לחמוק מתחת לרדאר, שלא בצדק. אור בורנשטיין היה שם כדי לחוות ולסקר את הצומת בין עבר, הווה ועתיד. מצד שני, היה אחד שפחות התלהב.

קרא עוד »