איך מעצבים חלונות ראווה בשופרא?

בזמן שחלונות ראווה נהיו החללים הבודדים להתבונן בהם ברחוב, ומרבית החנויות מזניחות אותם לאור המצב הקשה בתקופת הקורונה, ממשיכות צוות הקריאייטיב של ״שופרא״ בהובלתה של בשמת ענתבי, להמשיך ולעצב חלונות מעניינים, ולשמור על קשר עם קהל הלקוחות מבעד לזכוכית. ראיון עם טל בן מנחם, מנהלת הסטודיו, על התהליך.

״שופרא״ היא רשת חנויות נעליים מוכרת. יש להן 18 חנויות בכל הארץ ואתר אונליין עם שפה עיצובית ספציפית. בתקופה קשה זו שחנויות נסגרות ונפתחות לסירוגין בגלל הקורונה, צוות הקריאייטיב להחליף תצוגות בחלונות הראווה. בהיעדר סיקור התחום בעברית, אנחנו מתחילים בסדרת כתבות על הנושא עם דוגמאות מהארץ ומהעולם.

״שופרא״ כולל צוות קריאייטיב שמנוהל ע״י בשמת ענתבי, שהקימה את המחלקה בשנת 2008, ובו יש את נעמה, מנהלת התוכן, את טל בן מנחם מנהלת הסטודיו, 3 מעצבות: יולי, יובל וליה, וגיא – מנהל השיווק. הצוות שלהן אחראי על כל הקריאייטיב – אונליין, אופליין, וכמובן חלונות ראווה. 

יש להן 5 חלונות ראווה יעודיים ברשת: מלצ׳ט, שינקין, חנות הדגל בדיזנגוף, בקניון מלחה בירושלים ומתחם ביג אשדוד. ״לרוב, כל חלון יקבל עיצוב אחר, כחלק מהחלטה לשמור על ׳הבוטיקיות׳ היו פעמים שהחלטנו ללכת על קונספט רשתי, אבל לרוב כל חלון יקבל עיצוב ייחודי משלו,״ מגלה בן מנחם.

כתבה זו היא חלק מסדרת כתבות בנוגע חלונות ראווה, בארץ ובעולם. אל דאגה, לא מדובר בתוכן ממומן.

חלון ראווה - שופרא
חלון ראווה - שופרא
חלון ראווה - שופרא
חלון ראווה - שופרא

מהתכנון ועד חלון הראווה

חלון ראווה - שופרא
חלון ראווה - שופרא

אתן רואות קשר בין עיצוב חלונות הראווה לבין תנועת הקונות? מתי זה התחיל?

״שופרא קיימת משנת 2000, ועד שבשמת הגיעה, לא היו חלונות. בשמת עבדה כמוכרת בחנות והציעה למנהל הרשת, חיים עטר, לעצב חלון ראווה. הוא נענה בחיוב, והם ראו שיש התעניינות גדולה מצד הלקוחות. יש תמיד התעניינות גדולה בחלונות. לקוחות תמיד מצפות לראות מה נעשה, יש תגובות אוהדות לחלונות ראווה. לפעמים אנחנו מקימות חלון במהלך שעות היום ואנשים סקרנים. לאו דווקא בחנויות עם חלונות יש יותר תנועה, אבל תמיד יש סקרנות. יש לקוחות שאפילו זוכרות חלונות שעשו בשופרא לפני 8 שנים״, מספרת טל בן מנחם.

שילוב בוגרי בתי ספר לעיצוב ואמנות

איזה חלונות ראווה היו אייקונים במיוחד?

״שאלה קשה, באמת היו הרבה חלונות – בכל עונה יש שני חלונות: חלון עונה חדשה וחלון סופעונה. יש חלונות שאפילו אין להם תיעוד טוב, אבל לקוחות זוכרות עד היום – לדוגמה היה חלון שגידלנו בו חיטה: שתלנו זרעים בתחילת העונה, ובסוף העונה החיטה גדלה. היו לנו חלונות שבהם הפכנו את החלונות למעין פרצוף. שמנו עיניים גדולות, וזה ממש האניש את החלון. היה חלון נוסף שבנינו ספינת עץ.

כמובן יש חלונות זכירים כי עשינו בהם שת״פ עם אמנים – לדוגמה חלון חוף ים – בו מילאנו את החלון בחול, והצגנו צילומים, של צלמת אהובה עלינו במיוחד, אלכס פרפורי שמצלמת צילומים נפלאים בים, או השת״פ האחרון שעשינו עם בוגרי מחלקות עיצוב״.

איך נראית ישיבת קריאייטיב של סדרת חלונות ראווה חדשים? עד כמה רואים את המוצרים עצמם, אם בכלל?

״ישיבת קריאייטיב תמיד מתחילה מסודר ואז מתבלגנת. תמיד מתחילים מכמה רעיונות שמסתעפים לעוד הרבה רעיונות. כל אחת מביאה רעיונות והשראות, ואז ביחד אנחנו מחדדות את הרעיונות וחושבות על ביצוע. רעיון לחלון ראווה יכול להתחיל מחומר או טכניקה – לדוגמה היה לנו חלון בו עשינו אריגי ענק, כי עניינה אותנו טכניקת האריגה.

חלון יכול גם להתחיל גם ממשפט. לדוגמה: היה לנו חלון שהתחיל מהמשפט ״להוציא את העיניים״. לגבי תצוגת הנעליים – זה ממש תלוי בחלון. בדרך כלל בחלון עונה חדשה יהיה לנו חשוב מאוד להציג את הנעליים, כי חשוב לנו שהלקוחות יראו מה הבאנו לעונה, אבל זה לא כלל מחייב.

אנחנו מאמינות שרעיון טוב ימשוך את הלקוחות שלנו, ושגם אם בחלון אין נעליים, החלון מספר את הסיפור של המותג. לדוגמה בחלון האחרון שעשינו שת״פ עם בוגרי מחלקות לעיצוב, חשבנו שלשים נעליים בחלון ״יוריד״ מהעבודות, והיה לנו חשוב לתת להן את הבמה".

סניף מלצ׳ט, ניר אוחיון. שופרא
סניף מלצ׳ט, ניר אוחיון. שופרא
חלון ראווה - שופרא
חלון ראווה - שופרא

מרתק. מה מתוכנן להיות בשנה הקרובה עם הבוגרים? האם הם מקבלים תשלום או רק חשיפה?

"כשאנחנו עושים שת״פ עם אמנים – כלומר נותנים לאמן לעצב חלון מא׳ ועד ת׳ — כמובן שהאמן מקבל תשלום. למשל, ״הפקדנו״ בעבר את החלון שלנו במלצ׳ט לאמן ניר אוחיון. הפרויקט האחרון היה שונה, כי למעשה הסבנו את החלון לגלריה, ומטרת החלון הייתה שונה. העבודה לא נעשתה עבור החלון, אלא השתמשנו בחלון למטרה של לתת במה לבוגרים.

החלון נולד מהמחשבה, שהשנה בוגרים קיבלו פחות חשיפה בגלל הקורונה, ואנחנו רצינו לתת להם במה להציג (החלון נמצא ברחוב ראשי עם תנועה), את ההקמה של החלון הצוות שלנו עשה.

לגבי חלון הבוגרים – היו שלושה סבבים בכל סבב הציגו שני בוגרים. לאחר הסבב האחרון נחליף לחלון קבוע שישאר עד סוף העונה. השנה, מבחינת חלונות, קשה להגיד, הקורונה קצת בילגנה את הכל, אז נחיה ונראה.‏ אגב, מכיוון שרצינו לתת במה לעבודות של הבוגרים, גם הרגשנו שזה ממש לא נכון להציג בחלון נעליים. רצינו שהמרכז יהיה העבודות של הבוגרים".

צילומים של אלכס פרפורי. חלון ראווה, שופרא
צילומים של אלכס פרפורי. חלון ראווה, שופרא

"בשבוע הראשון הציגו: אלעד אורן ממחלקת תקש״ח בשנקר ואירה אסתרין, מהמחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר. בשבוע השני הציגו סנדרה ברון מהמחלקה לצילום במנשר, וטל מרציאנו מתקש״ח בשנקר. בשבוע השלישי הציגו נועה טרלובסקי מהמחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, ודביר בן טל מהמחלקה לקרמיקה וזכוכית בבצלאל. בשבוע האחרון לפרויקט מציגות פז בן ארי מהמחלקה לעיצוב אופנה, בצלאל, ועומרי רזניק מהמחלקה לעיצוב תעשייתי ב-HIT. 

בכל שבוע היה לנו חשוב שהעבודות שמוצגות אחת לצד השנייה גם יחמיאו אחת לשנייה, וגם יתקשרו אחת עם השנייה. בחלון היה קוד QR שמוביל לבלוג שלנו בו יש הסבר ופירוט על כל עבודה, ופרטי התקשרות של הבוגרים, כדי שיוכלו ליצור איתם קשר".

שבוע 2: טל מרציאנו וסנדרה ברון, שופרא
שבוע 2: טל מרציאנו וסנדרה ברון, שופרא

מה מדליק אותך בתהליך העיצוב של חלון ראווה?

"תהליך של חלון ראווה, תמיד כולל עבודת צוות. אם יש משהו שכיף בחלון (לפחות לי) זה העבודה המשותפת, שביחד רואים חלון קם לחיים, כל אחת תורמת את חלקה. עבודת הצוות גם מחייבת איזושהי התגמשות מחשבתית. צריך לדעת לאלתר, לחלוש על עוד תחומים, וכמובן שכיף קצת לצאת מעולמות המחשב".

יש פה ממתקים רציניים

רוסלקה, סטפנו פודה. צילום: יוסי צבקר
עיצוב במה

"רוסלקה" של סטפנו פודה מגדירה מחדש את עיצוב הבמה באופרה

״רוסלקה״ של הבמאי והמעצב סטפנו פודה היא אירוע תרבותי מהחשובים שקרו בישראל, ועתידה להשפיע על הפקות מקומיות. פודה משתמש בכל הכלים האמנותיים העומדים לרשותו, ומעצב חוויה שנשארת איתך גם הרבה אחרי שהיא מסתיימת.

קרא עוד »

ווהו! נרשמת לניוזלטר שלנו בהצלחה!

המלצה:
קבוצת הפייסבוק שלנו Secret Uncoated כוללת יופי של ממתקים המתעדכנים על בסיס יומי, עם מלא אנשים טובים ←

שליחת פלייליסט מהמם במיוחד