fbpx

סטודיו אינטו משתפות בתהליך עיצוב חנויות

נטלי טולדנו ורותם עומר, מעצבות פנים, בוגרות המחלקה לעיצוב פנים במכון הטכנולוגי בחולון. הכירו בתואר ולאחר שסיימו את הלימודים ב־2015 החליטו לפתוח את הסטודיו המשותף – אינטו – המתמקד בעיצוב חנויות וחללים מסחריים, במתח המעניין בשילוב בין שיווק ומכירות לעיצוב. פה, לראשונה, הן משתפות בתהליך העיצוב המרתק.

Ema Leon . עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תומר אסייג
Ema Leon . עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תומר אסייג

בארץ, פעמים רבות עיצוב נתפס כמשהו לא פרקטי, לא יעיל ובזבזני, ששמור לתחום היוקרה. לעומת זאת, תחום הקמעונאות הוא מאוד מידי ומהיר, והדיסוננס קיים גם האתגר שלנו, לשים את העיצוב במקום ראשון יחד עם הפונקציונליות. עיצוב בריטייל הוא בראש ובראשונה כלי להעלאת מכירות ומקסום החלל ורק לאחר מכן אלמנט של יופי וויזואליות.

בתחילת דרכנו החלטנו לחוש את התחום כמו לקוחות. הסתובבנו בעשרות קניונים, מרכזים מסחריים ובחנויות רחוב מסוגים שונים. רובן הגדול של החנויות עבדו על אותו תמהיל של: תצוגה, מחיר, שירות. חללים מאוד פונקציונליים ואף לעתים גנריים. מה שהיה חסר לנו שם זו חווית הלקוח.

שמנו לנו למטרה לחקור את תחום חווית הלקוח בריטייל, לשים אותו במקומות הראשונים בתהליכי העבודה שלנו, כך שהחלל המסחרי יהיה מצד אחד מתוכנן כהלכה ומנצל את השטח למקסימום, אבל מצד שני גם יידע לגעת ברגש, יתפוס את הלקוח ברבדים נוספים, מלבד הצורך המיידי במוצר הנמכר.

Take It. עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תמיר רוגובסקי
Take It. עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תמיר רוגובסקי

העיצוב בריטייל משמש כלי לתקשורת עם הלקוחות, דרכו ניתן לספר להם על המותג, לגרום להם להתעניינות גבוהה ולהתרשמות מיטבית מהמותג. בסופו של דבר, מטרת העיצוב הוא למכור יותר. 

יש פה אלמנט פרקטי מכירתי, שמורכב מחוקים וכללים ברורים. וישנו גם האלמנט השני שהוא האלמנט הרגשי. לקוחות ירצו להרגיש בנוח. בכל פרויקט, יש צורך לאזן בין התכנון הכי פרקטי ויעיל, כזה שיכניס את הכי הרבה סחורה במקרים רבים, לבין ״השטח הריק״ או ״המכירה העקיפה״ שזה המקום בו נכנסת חווית לקוח, על מנת לאפשר לו להרגיש בנוח ובנעימות ולא להלחיץ אותו לרכישה עם עודף סחורה בחנות ואף להעניק לו ערך מוסף שהוא לא המוצר הפיזי שנמכר.

Take It. עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תמיר רוגובסקי
Take It. עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תמיר רוגובסקי
We Toys. עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תמיר רוגובסקי
We Toys. עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תמיר רוגובסקי

פריחת האונליין, הנגיעה באופליין

אי אפשר להתעלם מפריחת האונליין של השנים האחרונות. הקמעונאות בארץ נמצאת בשלב ביניים, הקשר בין האונליין והאופליין עדיין לא ברור, וברוב הרשתות היום (למעט בודדות) התחומים מופרדים כמעט לגמרי. אין ספק שצריך לחשוף את הלקוחות בחלל הפיזי גם לנכסים הדיגיטליים של המותג ולאפשר סינרגיה ביניהם. בתקופה הקרובה אנחנו מאמינות שנראה התעוררות של התחום עם חנויות מסוגים שונים, חנויות פופ־אפ איזוריות, חנויות קונספט בתוך ערים, חנויות איסופים של המזמינים באונליין, והתאמה אישית רבה יותר גם ברשתות הגדולות.

היום יש מקום ורצוי להכניס לחנויות אלמנטים שיעניקו חוויה ויחברו לקוחות למותג. זאת עושים ע״י מעורבות והנעה לפעולה. למשל, שימוש בטקסטים ושילוט אווירתי אשר יבליטו את ערכי המותג וייצרו קהילה סביבם. התאמה אישית של סניפים, אשר כל אחד מהם מותאם לקהל היעד ומיקומו ועוד.

We Toys. עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תמיר רוגובסקי
We Toys. עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תמיר רוגובסקי

תהליך המחקר של עיצוב חנויות

תהליך העבודה של עיצוב מסחרי מתחיל בחקירה מעמיקה של קהל היעד ודיוקו. המחקר כולל אפיון מעמיק של קהל היעד, מי האנשים שצפויים לרכוש, מה העדפות הקניה שלהם. מתחיל מפרטים כלליים כמו טווח גילאים וממשיך עד לעולמות תוכן מקבילים שאפשר לשלב בתהליך העיצוב. חלק מתהליך המחקר הזה גם מתייחס ללקוח כשגריר המותג, ולכן נבדוק איך אפשר ״להשתמש״ בלקוח בצורה כזו שיצור בעצמו חשיפה נוספת למותג.

Bona. עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תמר אלמוג
Bona. עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תמר אלמוג

לאחר המחקר מגיע שלב אפיון חווית הלקוח ומסרי החנות. המיתוג והעיצוב של הסניפים הם כלים להבעת המסרים והערכים של המותג. מה שמעניין בשלב הזה הוא שפעמים רבות עסקים כל כך עסוקים ביום יום ובתפעול המשימות, שהם לא תמיד עוצרים לחשוב מה מבדל אותם ומה הערכים שלהם. שלב האפיון מציף שאלות רבות שעוזרות לחדד את המותג, גם לבעליו וגם ללקוחותיו.

בשלב הזה נשתמש בתכניות העמדה כדי להמחיש את זרימת החלל, את אופן הצגת המוצרים דרך שימוש בעקרונות מסחור חזותי וכלים מכירתיים, שתפקידם לוודא שהמוצרים נמצאים בהעמדה המיטבית ביחס למאפייני החלל.

Bona. עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תמר אלמוג
Bona. עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תמר אלמוג

השלב שבו המחקר מתמזג וזורם לעיצוב החנות

הגענו לשלב שבו הדברים מתחילים להתחבר לכדי עיצוב, יוצרים הדמייה מפורטת עם אופציות שונות לעיצוב, כלי שמאפשר לבחון את העיצוב והתכנון. בחלק הזה ניתן להחליט לגבי התכנון הכללי והעיצוב ולהוריד את הדברים לביצוע. נציג ללקוחות שרטוטים שמכילים תכניות עבודה ומפרט נגרות ומסגרות לאמצעי התצוגה והמכירה ונצא לשיפוץ.

גם בשלב של מימוש העיצוב בחלל נדרשת גמישות וסבלנות מאחר ודברים לא תמיד ידועים מראש, וכמו בכל תהליך לפעמים מסתתרים דברים לא צפויים מתחת לפני השטח (תרתי משמע) ויש צורך בהתאמות של העיצוב לתהליך.

בדרך כלל, ההפתעות האלו קורות לטובה ואף מייצרות עיצוב יותר יצירתי שחושב מחוץ לקופסא. בעינינו המקומות המעניינים ביותר לעיצוב הם החללים המאתגרים פיזית, כמו חנות קטנה במיוחד, חנויות אורכיות או חנויות בעלי מראה לא סטנדרטי, מה שמאפשר למעצב לפרוץ גבולות ולחשוב בצורה יצירתית. 

חנות המקרונים

L'amande d'Or. עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תמיר רוגובסקי
L'amande d'Or. עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תמיר רוגובסקי

חנות מקרונים שעיצבנו לאחרונה בנווה צדק. לקוחות ותיקים שלנו שחשבו על שינוי הרבה שנים ודווקא הקורונה גרמה להם להבין שהם חייבים להתבלט ברחוב וניצלו את תקופת הסגר לשיפוץ.

לפני השיפוץ החנות הייתה יחסית מוסתרת, ועוברי אורח בכלל לא ידעו שנמכרים שם מקרונים מעולים בעבודת יד בדיוק כמו בפריז. הקירות היו צבועים בכחול עז והיא הייתה חשוכה. ההפך ממה שמצפים מחנות מקרונים.  להכניס לקוחות לכל חנות זה אתגר, במיוחד שמדובר במוצר קטן ונישתי והבנו שמה שיעשה את זה זו החוויה. מקרונים קונים כשרוצים להרגיש בחופשה, להתפנק, או לפנק מישהו אחר. 

יצרנו קונספט של כיף, של חנות קלילה בגובה העיניים, עם אלמנטים שמעלים חיוך. למרות שהחנות קטנה שמרנו על מרחב מספיק נוח ללקוחות להיכנס ולהרגיש בנוח. המשיכה של הלקוחות פנימה מתחילה מהכניסה לחנות עם קיר בולט עם מיצב ויזואלי ומושך. 

את מירב תשומת הלב בחנות נתנו כמובן לאיזור המכירה, עם ויטרינה מוארת שמכילה את המקרונים שהם יפים בפני עצמם. יצרנו קיר קונספט שמורכב ממקרונים, ומשמש גם כקיר צילום של המותג, שמטרתו לייצר חשיפה ונוכחות ברשתות החברתיות. השלמנו את העיצוב עם ריח שנבחר בהתאמה אישית לחנות אשר גם הוא תורם לתהליך המכירה.

L'amande d'Or. עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תמיר רוגובסקי
L'amande d'Or. עיצוב: סטודיו אינטו. צילום: תמיר רוגובסקי

איפה אפשר למצוא את אינטו?

ווהו! נרשמת לניוזלטר שלנו בהצלחה!

המלצה:
קבוצת הפייסבוק שלנו Secret Uncoated כוללת יופי של ממתקים המתעדכנים על בסיס יומי, עם מלא אנשים טובים ←

שליחת פלייליסט מהמם במיוחד