fbpx

משימת הלימודים שהתגלגלה לראיון עם Wim Crouwel

שיר דוד הייתה סטודנטית לתקשורת חזותית בשנקר בשנת 2008. במהלך הקורס, קיבלה משימה בקורס טיפוגרפיה בשנה ב׳, בהנחיית מיכל פאוזנר, להעביר הרצאה על Wim Crouwel, המעצב האגדי. מפה לשם, החליטה לראיין אותו במייל יחד עם הפרטנר שלה לפרויקט – יונתן דוד. העצות הנפלאות שלו מעוררות השראה, ומהדהדות היטב לאחר שנפטר לפני מספר חודשים.

ווים קרואל היקר,

אנחנו, שיר דוד, 24, ויונתן דוד, 25, גרים בתל אביב ולומדים בביה״ס לעיצוב שנקר במחלקה לתקשורת חזותית. אנחנו לומדים קורסים שונים כמו רישום, אמנות וטיפוגרפיה. המרצה שלנו לטיפוגרפיה היא מיכל פאוזנר, היא מלאת התלהבות ותשוקה לנושא. קיבלנו משימה בקורס שלה – לערוך הרצאה על טיפוגרף כלשהו, ולשמחתנו קיבלנו אותך! צפינו בסרט “Helvetica”, התחלנו לחקור את פועלך ועבודותייך, והחלטנו לנסות ליצור איתך קשר ולשאול אותך שאלות שאין להן תשובות בגוגל.

Wim Crouwel, New Alphabet Kwadraat-blad, 1967. Collection Stedelijk Museum Amsterdam

1

איך אתה מסביר את מערכת הגריד לסטודנטים שלומדים עליה בפעם הראשונה?

“גריד הוא דרך לבנות מידע על דף וליצור סדר מסוים בשאלות טיפוגרפיות מורכבות. כל סוג טקסט זקוק לגריד מסוים שמיוצר לאחר ניתוח מדוקדק של אותו טקסט. לא כל עבודה עם גריד מובילה אוטומטית לטיפוגרפיה מצוינת. אני נוהג להשוות זאת למשחק כדורגל: בתוך קווי המגרש אתה יכול לשחק משחק מרהיב או משעמם”.

2

מי/מה היווה לך השראה כסטודנט והיום?

״ההשראה העיקרית שלי הגיעה מאדריכלות. ביה״ס לאמנות שבו למדתי נמצא בבניין מודרני מפורסם והיווה לי השראה אפילו יותר מהשיעורים שלמדתי בתוכו. בנוסף, מפגשים עם אמנים מעניינים, ציירים ופסלים. עד היום, אדריכלים הם ההשראה הכי גדולה שלי. כשאשוב לעולם בגלגול אחר אהיה אדריכל ללא ספק״.

Wim Crouwel, Visual communications in the Netherlands, 1969. Collection Stedelijk Museum Amsterdam

3

איזו עבודה שיצרת היא האהובה עליך ביותר?

״העבודה המוכרת ביותר שלי היא הפוסטר “Vormgevers”, שעיצבתי לתערוכה במוזיאון סטדלייק באמסטרדם. היא גם המועדפת עלי. זו היתה פעם ראשונה שהגריד בו השתמשתי היה גלוי לעין. זהו הגריד שבו השתמשתי בכל הקטלוגים והפוסטרים למוזיאון במשך כ-20 שנה״.

Wim Crouwel, Designers, 1968. Collection Stedelijk Museum Amsterdam

4

מאיזו עבודה למדת הכי הרבה?

״למדתי הכי הרבה מעבודה על עיצוב תערוכות, מעבודות תלת מימד. תמיד עשיתי עבודות של עיצוב גרפי לצד עיצוב תערוכות, זו שוב המשיכה שלי לארכיטקטורה״.

5

איזו המלצה או עצה אתה יכול לתת לסטודנטים היום?

״העצה הכי טובה שלי היא עיניים פקוחות. תהיו בעלי רדאר מסתובב על הראש ותקלטו כל הזמן מה מתרחש סביבכם. תתעניינו בכל מה שקורה בעולם העיצוב – דו מימד ותלת מימד.

אני מקווה שתצליחו בקורס, ומסרו את ברכתי למרצה שלכם. אני מאחל לכם הצלחה בעתידכם כמעצבים״.

בברכה, ווים קרואל

Wim Crouwel, Etienne Martin, 1963. Collection Stedelijk Museum Amsterdam
Wim Crouwel, Leger, 1957. Collection Stedelijk Museum Amsterdam
Wim Crouwel, Stedelijk Museum Amsterdam, 1971. Collection Stedelijk Museum Amsterdam

שיר דוד מתגוררת כיום בניו־יורק לאחר שסיימה את לימודי התואר השני בתכנית ITP ב-NYU. עובדת בחברה Gallagher and Associates כמעצבת מושן בכירה, כחלק מצוות שמעצב תערוכות ומוזיאונים בארה״ב וברחבי העולם. היא ממשיכה לשלוח מיילים למעצבים/ות, אמנים/יות ואדריכלים/ות שהייתה רוצה לפגוש.

טיפ: בימים אלו מוצגת תערוכת רטרוספקטיבה לזכרו של Wim Crouwel במוזיאון סטדליק באמסטרדם, שווה לקפוץ לבקר!

https://www.stedelijk.nl/en/exhibitions/wim-crouwel

יש פה ממתקים רציניים

עדן דרסו - בנג. צילום: אלון דניאל
עיצוב מושן

אלון דניאל התאהב באסתטיקה של סרטי פילם

אלון דניאל, במאי בוגר קולנוע במכללת מנשר לאמנות, נדלק לפני שנתיים על פורמט הוידאו של פילם. זה קרה אחרי שנים של צילום סטילס בפילם וצילום וידאו בדיגיטל, כשהשתתף בצילום דוקו בפורמט הייחודי. התוצאה היא סרטי פילם עם אסתטיקה מובחנת, גרעיניות קריספית וצבעוניות מרהיבה.

קרא עוד »
תערוכת הבוגרים של המכון הטכנולוגי חולון. צילום: טל סולומון ורדי
untold

תערוכת הבוגרים של המכון הטכנולוגי חולון סובלת מדיסהרמוניה

תערוכת הבוגרים של המכון הטכנולוגי חולון עברה לחלל תת־קרקעי באברהם הוסטל, וסובלת מדיסהרמוניה: הצפה של מסכים, רמקולים דחוסים ששמים פס אחד על השני ואוצרות מחופפת. אף על פי כן – בלטו לטובה פרויקטי גמר מרגשים מתחומי האינטראקטיב וחווית המשתמש.

קרא עוד »
חדר מושן, היינו פה. צילום: טל סולומון ורדי
untold

הסטודנטים בבצלאל הרימו תערוכת בוגרים מנצחת בתדר

בבצלאל דחו את תערוכת הבוגרים של המחלקה לתקשורת חזותית, אז הם פשוט הרימו אחת בעצמם בתדר – ׳היינו פה׳. מסתבר שלא צריך את האקדמיה כדי להציג את עבודות הבוגרים, שעשו עבודה אוצרותית מופתית. אמנם, הוצגו רק 60 מתוך 100 הבוגרים, אך מה שהוצג היה עם חשיבה על הפרטים ונקודות להרהר עליהן.

קרא עוד »