כנס Typographics 2022 בניו יורק: איך לגעת באותיות והאם לפונט יש קול?
המעצבת נועם אוחנה בילתה יומיים בכנס Typographics 2022 בניו יורק: מעצבים מהעולם מדברים על מערכות היחסים שלהם עם עיצוב, אותיות ורגשות.
פינה חדשה במגזין של המעצבת יובל אלבג – ׳איך לא שמעת על׳ – בו תספר על יוצרים שמשום מה לא שמעת עליהם. מתחילים עם המאייר והאמן הארי קלארק האפלולי והמרתק.
הארי קלארק (Harry Clarke) בילה את נעוריו בסדנא של אביו, מקשט כנסיות מדבלין, אירלנד, כשהוא מוקף זכוכית צבעונית, סצנות מהתנ״ך ומהברית החדשה ואמנות קלטית. ואכן, קלארק מוכר בעיקר כמי שחלונותיו מעטרים כנסיות ברחבי אירלנד ואירופה – אך הספרים המאוירים שלו הם המקום בו הוא באמת פורץ דרך, חופשי מדרישות של לקוחות או הגבלות דתיות.
טכניקת הויטראז' משתקפת באיורים של קלארק – הצבעים הזוהרים של הזכוכית אולי לא שם, אבל הקומפוזיציות הדרמטיות, החלוקה למשטחים בקווים עבים והזוויות החדות עדיין. הדמויות שלו מאורכות, עם עיניים גדולות ומלאות הבעה, ובהתאם לרוח התקופה בתחילת המאה ה־20, האיורים שלו עמוסים בקווים מסתלסלים ודוגמאות קישוטיות.
בגלל אותה קישוטיות, ניתן לשייך את קלארק לזרם הארט־נובו, למרות שרוב עבודתו האיורית נעשתה בשנות ה־20, כשהסגנון כבר נחשב למיושן. החלק המרתק הוא המקומות בהם האילוסטרציות שלו חורגות מהקונבנציות של הז'אנר – במיוחד לעיניים מודרניות, שלמדו לזהות את האיורים בסגנון האר-נובו בעיקר עם דימויים פרסומיים של נשים גבעוליות מעוטרות בשיער גולש ובדים מתנופפים. קלארק, לעומת זאת, מעדיף לעסוק במקברי, באפל ואפילו בגרוטסקי – ספרי האיורים שלו מלווים טקסטים פנטסטיים ואפלים כמו מעשיות של אדגר אלן פו ואגדות הנס כריסטיאן אנדרסן.
מפורסמת במיוחד הפרשנות שלו לפואמה הטרגית "פאוסט" (Faust), של המשורר הגרמני גתה. העיסוק בעל-טבעי ואפילו בשטני הוא ניגוד מוחלט לעבודתו עם הכנסייה, ומאפשר לקלארק ליצור דברים שלא נראו קודם לכן. האיורים בספר מלאים דימויים פסיכדליים ואפילו אלימים: פרצופים מאיימים עטויי גלימות, גופות משופדות על פגיון ארוך ויצירי כלאיים מבועתים, והכל עטוף במשטחים תיאטרליים של דיו שחור, קומפוזיציות וירטואוזיות וקישוטים קטנטנים של יד אמן עדינה.
המעצבת נועם אוחנה בילתה יומיים בכנס Typographics 2022 בניו יורק: מעצבים מהעולם מדברים על מערכות היחסים שלהם עם עיצוב, אותיות ורגשות.
המוזיאונים והגלריות חוזרים ברובם לפעילות – ואלה כל 9 התערוכות שאתם חייבים לבקר בהן רגע לפני הגל השני.
שני סרטי אנימציה נהדרים שיצאו לאחרונה עושים את סיבוב הפסטיבלים שלהם בעולם: 'הבר של מוריס' של תום פרזמן וצור אדרי ו־'האי' של מיכאל פאוסט, שניהם זכו הקיץ בפרסים בפסטיבל אנסי, האוסקר של האנימציה העולמית. הניצחון הכפול של יוצרים ישראלים בפסטיבל הנחשב בעולם הוביל את דורין שוורצמן לשיחה כפולה עם היוצרים, להלן החלק הראשון עם תום וצור.
סטודנטית לתקשורת חזותית בבצלאל, מאיירת, מעצבת, וכותבת, לא בהכרח בסדר הזה. אדם ויזואלי מטבעי ואוהבת לעסוק בממשי ובצורני, אבל התוכן הוא הדבר שמוביל אותי ומכתיב לי את הדרך. יותר מהכל אני נהנית לחקור, לבדוק וללמוד, ושואפת בסופו של יום להצליח ולהעביר את המידע לאחרים בצורה הכי טובה, עם כל הכלים שעומדים לרשותי.
הרשמה לניוזלטר ←
קבוצת הפייסבוק שלנו Secret Uncoated כוללת יופי של ממתקים המתעדכנים על בסיס יומי, עם מלא אנשים טובים ←
עורך ומייסד
טל סולומון ורדי
לונדון
דורין שוורצמן
ניו־יורק
שירה סרי לוי
נועם אוחנה
נגה כהן
הפונטים באתר בחסות
פונטף – מטבעת אותיות
מגזין Uncoated מטשטש את הגבולות שבין עיצוב, אמנות, אנימציה ואיור.
Uncoated magazine blurs the lines between design, art, animation, and illustration.
ווהו! נרשמת לניוזלטר שלנו בהצלחה!
המלצה:
קבוצת הפייסבוק שלנו Secret Uncoated כוללת יופי של ממתקים המתעדכנים על בסיס יומי, עם מלא אנשים טובים ←