fbpx

אסף חנוכה ואתגר קרת מתכננים את ׳סמטאות הזעם 2׳

המאייר אסף חנוכה והסופר אתגר קרת התכנסו לספר בשיחה עם גילי איזקוביץ והקהל על העבודה המשותפת וההוצאה המחודשת של ׳סמטאות הזעם׳, ספרם המשותף, במסגרת פסטיבל האנימציה והקומיקס ׳אנימיקס׳ בתל־אביב שהתקיים באוגוסט 2019. טלי גורביץ׳ סיכמה לכם את תמצית החוויה מעוררת ההשראה, וגם ההכרזה השקטה על ׳סמטאות הזעם 2׳.

שיח היוצרים המשותף של אתגר קרת ואסף חנוכה על תהליך העבודה שלהם ביחד ולחוד החל בכמה עובדות מעניינות על כל אחד מהם, המשיך לסיפורים אישיים של איך כל אחד התגלגל לעולם הקומיקס, ובשיאו התמקד בתהליך העבודה על הספר “סמטאות הזעם” תוך הצגת התפתחותן של כמה כפולות מתוך הסיפור “הפעם הלפני אחרונה שירו אותי מתוך תותח”.

חנוכה סיפר על ילדותו עם אחיו התאום (תומר, מאייר מפורסם – ט.ס.ו) ואיך הם התחילו לאייר יחד בעקבות חוברות קומיקס אמריקאיות שדודתם שלחה מחו״ל. מבחינת חנוכה, הקומיקס איפשר מקום מפלט לספר את הסיפור האישי של האחים, ולצד הכיף שבלצייר והמקום שבו הם נפגשים, כל הסיבות הללו יחד משכו אותו לעולם הזה. חנוכה הוסיף מבחינתו שכפי שלקומיקס יש פן חתרני, אין צורך בעניבה ואפשר להעלם ל־8 שעות לחדר וליצור.

סקיצות של כפולה מתוך ׳סמטאות הזעם׳ – אסף חנוכה ואתגר קרת

״לא מראים ציור של תפוח ומתחת לזה כותבים: ׳זה תפוח׳,
שופכים קודם אסוציאטיבית את מה שנראה נכון, ואחרי דו־שיח משנים”

אסף חנוכה

קרת סיפר על הדיסגרפיה שהתגלתה אצלו כילד, הוא היה מתחיל לקרוא טקסט ומהר מאוד מתנתק מהכתוב וממשיך את המילים בראש. בעקבות אבחון שעבר הומלץ להוריו לקנות לו חוברות קומיקס כדי להקל עליו, ובזכותן קרת נחשף בין השאר לחוברות זאגור וטינטין.

עם הזמן הבעיה נפתרה אך קרת המשיך לקרוא קומיקס, דבר שפתח בפניו עולם עשיר בדרכים שונות לספר סיפור. קרת סיפר שמה שהוא אוהב בקומיקס זה ההכרח ביצירה משותפת של שני אנשים, בשונה מכתיבת ספר שבו העבודה בעיקר היא לבד.

אסף חנוכה ואתגר קרת. צילום: טל סולומון ורדי
אסף חנוכה ואתגר קרת. צילום: טל סולומון ורדי

חנוכה תיאר איך בזכות “צינורות” של אתגר קרת, הוא הצליח לראות קשר בין עולמות תוכן שונים בחייו שלא חשב שיכולים להתחבר, וכך נחשף לראשונה לסופר ורצה להכיר אותו.

בשיתוף הפעולה ביניהם קרת אמר כי הטקסטים שהוא כתב הותאמו במיוחד לשפת הקומיקס של חנוכה, ויש דברים שקרת רצה שיסופרו על־ידי חנוכה. בהמשך השיח הוצגו כפולות מתוך הקומיקס והיוצרים צללו יותר לפרטים לגבי התהליך. קרת סיפר שהוא יכול לוותר על טקסטים כמו ׳כשספינה טובעת נפטרת מכל מטען חורג׳ ולא נחוץ כדי להביא אותה לחוף ובמהרה.

חנוכה הזדהה עם הדימוי וסיפר איך ויתר באחד האיורים על קו הקונטור השחור שמבחינתו הוא בסיס בזהותו כמאייר לטובת הסיפור. הדינאמיות והיכולות לשנות ולוותר באה בדוגמאות נוספות לאורך השיח.

לאורך כל השיח השניים שידרו חיבור מעורר קנאה, החל מצורת הדיבור והעברת רשות הדיבור והמיקרופון בצורה זורמת וכמעט בלתי מורגשת, וכלה ביצירה עצמה בה הם נהפכו לדמויות הראשיות בסיפור והתבדחו על מדוע מתאים לכל אחד הדמות שהוא מגלם.

בצד אופוריית היצירה, השיח לא פסח על הקשיים העומדים בפני יוצרים ובפרט מעולם הקומיקס למול הוצאות לאור. וכן, הוזכרו גם רגע הדדליין המתקתק וחשיבות ההחלטות שמתבצעות בלילה שלפני ההגשה.

מבחינת חנוכה ההישג הגדול של הקומיקס מאז שנות ה־80 שהיום כולם יודעים איך לקרוא קומיקס, והשפה כבר לא זרה. אבל קומיקס כשפה שהתחילה ממקום תעשייתי ולא אומנותי וגויסה לאומנות ולהבעה אישית, עדיין נשאר מחוץ למיינסטרים.

 
אסף חנוכה ואתגר קרת. צילום: טל סולומון ורדי
אסף חנוכה ואתגר קרת. צילום: טל סולומון ורדי

 “סיפור עבורי הוא כמו ספינה טובעת שמנסה להגיע לחוף מבטחים ובדרך אתה מנסה להיפטר מדברים”

אתגר קרת

לסיכום השיח, ייתכן שהמתכון ליצירה מוצלחת הוא עולמות תוכן משותפים המעצבים את ילדות היוצרים, היכולת להתפשר ולוותר משני הצדדים, קמצוץ של אי הסכמה וויכוחים, איום חיצוני בדמות מו”ל שלא רואה את הטעם בסוג היצירה ובסוף מוכיחים לו על טעותו, לקיחת החלטות קיצוניות בלילה שלפני ההגשה. אחרי שהיצירה יוצאת מהתנור וזוכה לשבחים, להתכנס לשיח לכבוד גרסה חדשה של היצירה ובסופו להכריז על “סמטאות הזעם 2“, שהתפלקה להם בטעות בעקבות שאלה מהקהל.

שיח נוסף עתיד להתקיים ב”זהזהזה גלריה לאדריכלות” ב-26.02.2020, שווה לתפוס את ההזדמנות, למרות שזה סולדאאוט.

יש פה ממתקים רציניים

סוכת אבלים. תערוכת הבוגרים בויצו 2022
סטודנטים ובוגרים

תערוכת בוגרי ויצו 2022: גומרים בסוכת אבלים

תערוכת הבוגרים של המחלקה לתקשורת חזותית בויצו הפתיעה לרעה השנה, כשהחליטה להוציא חלק מפרויקטי הגמר של הסטודנטים מחוץ לבניין אל עבר סוכת אבלים מושכרת תחת חום כבד. הדבר קרה לאחר שהמחלקה לארכיטקטורה השתלטה על קומותיה תחת הוראת ההנהלה. למרות תנאי הצפייה הבלתי אפשריים וליטרים של זיעה במקום, בלטו מספר פרויקטים בודדים. מה קורה בויצו?

קרא עוד »
תערוכת הבוגרים בצלאל 2022. צילום: טל סולומון ורדי
סטודנטים ובוגרים

תערוכת בוגרי בצלאל 2022: עלייתו של הפרינט בשילוב אוצרות מצוינת

תערוכת הבוגרים במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל הציגה מגוון רחב של מעצבים ומעצבות, והייתה הבולטת מבין התערוכות השנה. מרבית הפרויקטים היו בתחומי הפרינט ופלטפורמות דיגיטליות שונות, יחד עם מיצבים מעניינים וסרט אחד שהעביר חוויה רגשית חזקה. את כל אלו החזיקה אוצרות מצוינת שתמכה בפרויקטי הגמר, אך מחצית מהם לא יצאו מאזור הנוחות.

קרא עוד »
Jean-Michel Basquiat: King Pleasure. photo: Ivane Katamashvili
אמנות

תערוכת ז׳אן-מישל בסקיאט: עבודות שטרם נראו קמו לתחייה בניו יורק

התערוכה Jean-Michel Basquiat: King Pleasure מספרת את סיפורו של ז׳אן-מישל בסקיאט: אמן פורץ דרך שחיי חיים של רוקסטאר ועזב את העולם בגיל 27. במסגרת התערוכה שמוצגת בניו-יורק, התקיים אירוע ששילב סיור בתערוכה ובסיומו מופע מוזיקלי־ויזואלי: “Liminal space”, שהציג מספר מוזיקאים שהופיעו על רקע דימויים מונפשים מתוך יצירותיו של האמן.

קרא עוד »

ווהו! נרשמת לניוזלטר שלנו בהצלחה!

המלצה:
קבוצת הפייסבוק שלנו Secret Uncoated כוללת יופי של ממתקים המתעדכנים על בסיס יומי, עם מלא אנשים טובים ←

שליחת פלייליסט מהמם במיוחד