כנס In Motion 2023 בלונדון: מספיידרמן ועד לאנימה אירופאית

לונדון נצלתה בגל חום ששטף את כל אירופה. האנשים נראו מזיעים ומבולבלים ברחובות, אבל למזלנו כנס המדיה והאנימציה We Are Playgrounds – In Motion התקיים במתחם תת־קרקעי מתחת לטוטנהאם קורט רואד, באולמות ממוזגים היטב. מעלינו – תיירים ומקומיים עשו שופינג ברחוב אוקספורד, ואילו דורין שוורצמן שטפה את העיניים במיטב שיש לאנימציה העכשווית להציע – מהמעצב הראשי של סרטי ספיידר־וורס ועד הסטודיואים המובילים היום בתעשייה.

In Motion הוא כנס אמנים מבית היוצר של We Are Playgrounds. הצוות החל לארגן כנסי אמנים ב־2006 בהולנד, כשהמטרה הייתה לחבר בין יוצרים, לעודד יצירה והשראה ולחזק את תחושת הקהילה בקרב אמנים. ב־2017 החלו להתרחב למספר כנסים בשנה, והשנה לראשונה הם יצאו בתוכנית נודדת – Playground In Motion – שמביאה את הרוח של Playground לערים שונות, עם נושא התמקדות שונה בכל כנס. הכנס בלונדון עוסק בעיקר במושן גרפיקס ואנימציה, ומשם ינדדו לרוטרדם ב-5-6 באוקטובר 2023 לעסוק באנימציה ועיצוב פורצי דרך.

הכנס הורכב מיומיים של הרצאות, מסיבות, פאנלים אינטימיים יותר והשקות. מול ענקיות טכנולוגיות כמו BUCK או סטודיואים שהם חוד החנית בעולם האנימציה כמו The Line, ב-In Motion השכילו להביא גם במאיות מתחילות, יוצרי אינדי ואגדות אנימציה ותיקות כך שכמעט כל אחד הרגיש שיש משהו עבורו, וקלעו למגוון רחב של טעמים. מאז מגפת הקורונה, ואולי אפילו לפניה, לא היה כנס דומה בלונדון שאיגד יחדיו כל־כך הרבה יוצרי אנימציה. ההקלה, הפליאה והשמחה שבלפגוש אנשים שדומים לך ניכרו על פני כולם וההתרגשות פעמה בקהל כמו זרם חשמלי.

People – Playgrounds In Motion, London – Patrick Gunning

צלילה אל עולמות האנימציה המקבילים של ספיידר־וורס

היום הראשון נפתח בבום עם הרצאה של פטריק א'אוקיף (Patrick O'keefe) הפרודקשן דזיינר של סרטי ה – Spider-Verse של סוני. א'אוקיף סקר את מהלך הקריירה שלו עד כה, מילד רחוב שגדל בקנדה ונעצר על ריסוס גרפיטי לאחד האמנים הויזואלים העסוקים בהוליווד. היה מרתק לשמוע על ההתפתחות שלו כאמן ואיך האהבה לגריפיטי בעצם סללה לו את הדרך בקריירה, כאשר שוב ושוב הוא התבקש לייצר ארט שמהדהד את תרבות הרחוב הזאת.

בצלילת העומק של לעיצוב החזותי של ׳Into the Spider Verse׳, אולי הסרט שהכי הגדיר את השפה החזותית החדשה של אנימציה מודרנית, א'אוקיף הסביר את החוקיות שהובילה אותם ואת תהליך המחקר המעמיק שהוביל לפיתוח הויזואלי המהפכני של הסרט.

Patrick O'Keefe
Patrick O'Keefe

ב-׳ספיידר־וורס׳ א'אוקיף היה צריך לפצח איך ליצור בעצם כשש שפות ויזואליות שונות (כמספר הספיידרמנים בסרט), לבנות לכל דמות עולם ייחודי משלה ויחד עם זאת לשמור על שפה קונסיסטנטית וברורה לאורך הסרט.

היה מרתק לשמוע את תהליך קבלת ההחלטות ואיך כל החלטה בפן העיצובי נבעה מתוך מחקר מעמיק של המדיום אותו הסרט מרפרר – הקומיקס. סיפר לדוגמא כיצד הם פיתחו את השימוש בנקודות בן דיי (halftones) בסרט הראשון כחיבור בין עולם התלת־מימדי לעולם הקומיקס, שהוא המקור של ספיידרמן. בסרט השני הם צללו לעולמות קומיקס אחרים, לאו דווקא קומיקס אמריקאי. קיומו של ספיידרמן הודי, לדוגמא, הוביל אותם לחקור את סצנת הקומיקס ההודית. הוא סיפר כיצד קיבלו השראה מ-Indrajal Comics, הוצאת קומיקס הודית משנות השישים. ההדפסה המגורענת והזולה יותר, פלטת הצבעים הניאונית הדהוייה, הדפים הדקים יותר שמאפשרים לראות את הקומיקס מצדו השני של הדף, כל אלו היו פרטים קטנים שעזרו להם ביצירת העולם העיצובי האותנטי של הדמות.

ההרצאה הייתה מרתקת וא'אוקיף היה נדיב מספיק כדי לתת לי לראיין אותו לראיון עומק. ארחיב עוד על הסרט והעבודה שלו בכתבה נפרדת, לא לפספס!

Patrick O'Keefe
Patrick O'Keefe
Patrick O'Keefe - Playgrounds In Motion, London - Patrick Gunning
Patrick O'Keefe - Playgrounds In Motion, London - Patrick Gunning
Andrew Gordon - Playgrounds In Motion, London - Patrick Gunning
Andrew Gordon - Playgrounds In Motion, London - Patrick Gunning

אנה מנטזאריס גילתה את סודות פרויקט הגמר

בניגוד להפקה עתירת התקציב של סוני, הרצאה נוספת שנהנתי ממנה מאוד הייתה של האנימטורית אנה מנטזאריס (Anna Mantzaris) שפירטה את תהליך העבודה שלה על סרט הגמר של מ-Royal College of Art בלונדון.

הסרט הקצרצר – Enough – מציג שלל סיטואציות אבסורדיות מעולם בו כולם מחליטים יום אחד לשבור את הנורמות החברתיות ולהתנהג בניגוד למצופה, אם זה לצרוח על אנשים בעבודה או לשכב על הכביש כשפספסת את האוטובוס. הקצרצר הזה פתח את הדלת של אנה לקריירה של יצירת סרטוני סטופ מושן קצרים מבובות לבד, המדיום האהוב עליה. במתודיות ורצינות היא צללה לכל אספקט של הפרויקט, מהעיצוב הפשוט וה"חמוד" שאפשר לה להמחיש דברים אפלים יותר מבלי לאבד את האפיל המצחיק של הסרט, הטיימינג המדוייק והבחירה בוואן־שוטים כדי להעצים את הבדיחה ובחירת הסיטואציות המדוייקות להן מצאה השראה בפוסטים זועמים באתר Reddit.

אנה ציינה רפרנסים שהשפיעו עליה בעבודה כמו הצלם הבריטי Martin Parr והבמאים – Roy Andersson ו Ulrich Seidl, שלושה יוצרים שמאופיינים ביכולת האבחנה שלהם על האנושות במעין ריחוק אבסורדי.

הרצינות והעומק של ההרצאה היו נפלאים וההיכרות של אנה עם עצמה ועם תחום העניין שלה מבהירים לי שמדובר ביוצרת עם עתיד רחוק לפניה.

Anna Mantzaris - Playgrounds In Motion, London - Patrick Gunning
Anna Mantzaris - Playgrounds In Motion, London - Patrick Gunning

מה קורה לנפש בזמן העבודה על סרט אנימציה?

פאנל נוסף שנהנתי ממנו הייתה שיחת יוצרות באווירה יותר קז'ואלית. הארגון – She Drew that  – מיטאפ חודשי שמחבר בין יוצרות אנימציה, אירח שלוש במאיות מתחילות לשיחה אינטימית על יצירה והעבודה שלהן. Becky Sloan,  מהיוצרות של סדרת הקאלט Don't Hug Me I'm Scared, והיוצרות המקומיות Sophie Koko ו-Laura Jayne Hodkin – שתיהן בוגרת של ה-RCA גם כן. היה מרתק ומעורר הזדהות לשמוע על תהליכי העבודה שלהן, המאבקים הפנימיים, הרצון להתפרנס מול יצירה עצמאית. במיוחד אהבתי לשמוע את סיפורן כיוצרות שהגיעו מהשוליים ולא הצליחו למצוא את מקומן בתעשייה המסחרית, פנו ליצירה עצמאית וזו סללה להן את הדרך להצלחה.

פאנל זה, כמו רבים אחרים לאורך הכנס, נגע רבות בבריאות הנפש. דוברים רבים ציינו את הקשיים שהם נתקלים בהם, מהצורך לשמור ולתחזק חשבונות סושיאל־מדיה פעילים, הנוכחות החוזרת של תסמונת המתחזה, הבנה שיש צורך להפריד את השווי האישי שלך כבנאדם מהאמנות שלך והחוויה של ברנאאוט שקרתה לרבים. היה משהו מנחם בלהבין שכולנו, אפילו האמניות המצליחות ביותר, נמצאות באותה סירה רעועה של בריאות הנפש, ויחד עם זאת היו שיחות שגבלו באובר־שרינג שלי אישית גרמו להרגיש מעט לא בנוח, אולי מהסיבה ששיחות מסוימות היו מקצועיות בלבד וחלקן גבלו באינטימיות של ספת הפסיכולוג.

She Drew That - Playgrounds In Motion, London - Patrick Gunning
She Drew That - Playgrounds In Motion, London - Patrick Gunning
The Line - Playgrounds In Motion, London - Patrick Gunning
The Line - Playgrounds In Motion, London - Patrick Gunning

The Line גנבו את הבמה

Playgrounds לא רק מיקמו את הכנס בלונדון אלא גם הקדישו אותו לתעשייה המקומית. יחד עם הבמאיות בוגרות ה-RCA דוברים רבים היו ראשי סטודיואים מקומיים, ביניהם Animade, Studio AKA ו-Buck. בהתאם, גולת הכותרת וההרצאה האחרונה של היומיים הייתה של The Line, הסטודיו שהוא הרוקסטאר המקומי. The Line יוצרים אנימציה קלאסית תזזיתית, מהירה וסטייליסטית, כשהם מושפעים באופן מאוד ברור מאנימציה יפנית. הם נקראים לא פעם הסטודיו שעושה 'אנימה' באירופה. 

ההרצאה שלהם סקרה שמונה נקודות ציון בהיסטוריה של הסטודיו, שציין השבוע עשר שנים להיווסדו, מההתחלה – כשמונה חברים שחלקו חלל עבודה, לעבודה הראשונה שלהם שהייתה להיט ויראלי ברשת והתניעה אותם להצלחה העולמית שהם היום – הפתיח לסדרת האנימה המזויפת Super Turbo Atomic Ninja Rabbit עד לעתיד שבפתח כשהם מתרחבים עתה לעשיית משחקים וסרטים קצרים.

המסקנה המעניינת ביותר מההרצאה שלהם הייתה לגבי אופי העבודה של הסטודיו: The Line מאפשרים לכל עובד בחברה עשרה ימים בשנה למחקר עצמאי לכל דבר שיבחרו. החופש הזה מעודד את היצירה העצמאית של העובדים ובהתאם גם הוביל ליצירת פרויקטים בחברה. מהפענוח שלהם ליצירת תלת־מימד שנראה יותר כמו דו־מימד, עובדים שהביאו לראשונה התעסקות בסטופ־מושן ועובדת שפיתחה קונספט מקורי שהפך להיות סרט קצרצר שהחברה שיחררה השבוע – Heavenly Vessel. הם הדגישו את החשיבות של downtime – זמן לחקור, להסתקרן ולשוטט, וכמה הוא ערך משמעותי בסטודיו וביצירה שלהם.

The Line מאפשרים לכל עובד בחברה עשרה ימים בשנה למחקר עצמאי לכל דבר שיבחרו. החופש הזה מעודד את היצירה העצמאית של העובדים ובהתאם גם הוביל ליצירת פרויקטים בחברה

בסופו של דבר כולנו מתמודדים עם אותן הבעיות - הספק, חוסר הביטחון, התשוקה ליצור מול התחושה המשתקת שמלווה את היצירה בעידן המודרני

בסופם של היומיים יצאתי מלאת השראה, מותשת ומסוחררת מכמות היצירתיות והאנשים החדשים שזכיתי לפגוש. היה מרתק לראות כל-כך הרבה תהליכי עבודה שונים, להכיר לא מעט אנשים ולראות כיצד התחום של מדיה ואנימציה מתפתח. איך הוא מכיל בתוכו יותר מורכבויות – מאנימציה ידנית לסימולציה שנעשית בעזרת בינה מלאכותית, מיוצרים מצליחים שפועלים ממרתף ביתם לסטודיואים עם פרויקטים עתירי תקציב, המרחב והמקום לכל סוגי היצירה ואיך בסופו של דבר כולנו מתמודדים עם אותן הבעיות – הספק, חוסר הביטחון, התשוקה ליצור מול התחושה המשתקת שמלווה את היצירה בעידן המודרני. היה מעניין לראשונה להתמודד איתם יחד, אני מקווה שהכנס יחזור אל עירנו גם בשנה הבאה.

Patrick O'Keefe – Playgrounds In Motion, London – Patrick Gunning

בונוס

אין ספק שהחוויה המשמעותית ביותר מ־In Motion הייתה לפגוש יוצרים נוספים, ליצור איתם קשרים, לחלוק טיפים וקשיים ולהרגיש פחות לבד בעשייה. יחד עם זאת, כמובן שכולנו הגענו לשם כדי לשמוע את האמנים האהובים עלינו מספרים על התהליך שלהם. למי שלא יכול להגיע לאחד הכנסים, We Are Playground מעלים את ההרצאות שלהם לפלטפורמה לצפייה בחינם (אחרי הרשמה קצרה). הקטלוג מגוון מאוד ומכיל הרצאות של מיטב המאיירים, מעצבים, אנימטורים, במאים ועוד. 

After Party - Playgrounds In Motion, London - Patrick Gunning
After Party - Playgrounds In Motion, London - Patrick Gunning

In Motion London
8-9.9.2023

לאתר הכנס

ווהו! נרשמת לניוזלטר שלנו בהצלחה!

המלצה:
קבוצת הפייסבוק שלנו Secret Uncoated כוללת יופי של ממתקים המתעדכנים על בסיס יומי, עם מלא אנשים טובים ←

שליחת פלייליסט מהמם במיוחד