סטודיו Reddish: איך דיטר ראמס היה מעצב חומוס?

סטודיו Reddish, נעמה שטיינבוק ועידן פרידמן, הכניסו למיקסר את המקום בו הם מעצבים – יפו, והמעצב התעשייתי דיטר ראמס – ועיצבו את ׳חומוס ספקולטיבי׳, צלחות חומוס סימטריות ומעוררות תיאבון במסגרת התערוכה ׳אוכל׳ במוזיאון העיצוב חולון.

זו לא הפעם הראשונה שסטודיו Reddish, מעצבי המוצר נעמה שטיינבוק ועידן פרידמן, מציגים במוזיאון העיצוב חולון. הפעם הקודמת הייתה ב־2019, במסגרת התערוכה The Conversation Show (׳אי זוגי׳) שאצרה האוצרת האיטלקיה מריה כריסטינה דידרו. השניים עיצבו מוביילים, והתערוכה עסקה בתהליכי עבודה משותפים. בינואר 2022 זכו בפרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב, ופועלים יחד מ־2002.

הפעם, במסגרת התערוכה ׳אוכל׳, מפעל הפיס מימן עבודות עיצוב מוזמנות בהנחיית האוצרות – ליאורה רוזין ודנה בן שלום. המעצבים חולקו לצמדים (׳רדיש׳ הם זוג בחיים האמיתיים), ועבדו במשך שנתיים לסירוגין בסדנאות העשרה שונות ללא תוצר מוגדר מראש. פעם במעבדה, פעם במחלבות, ומתוך המחקר שעברו נוצרו עבודות העיצוב. המפגשים התקיימו בהתחלה אחת לחודש ובהמשך בתדירות נמוכה יותר.

Reddish by Sagit Friedman Hallel
Reddish by Sagit Friedman Hallel
חומוס ספקולטיבי - סטודיו Reddish
חומוס ספקולטיבי - סטודיו Reddish

הרעיון לעבודה ׳חומוס ספוקלטיבי׳ התגבש מהר יחסית, ״אנחנו קושרים מאוד חזק בין אובייקט לתרבות, זה הצד שהכי מעניין אותנו בפנים – קו התפר שיש בתוך קולינריה בין חומר הגלם האכיל לתוך חומר גלם שמייצרים אותו בתעשייה, כל תעשייה אחרת״, עידן פרידמן משתף, ״והכיוון של החומוס מאוד התחבר לנו כי אנחנו גרים ביפו וצורכים אותו על בסיס שבועי (אבו חסן – ט.ס.ו), ומודעים עד כמה הנושא הזה טעון ומורכב עם היסטוריה: ממלחמות של מי החומוס הכי טוב ועד של מי החומוס בכלל. כל דבר מגיע בסופו של דבר לאיזשהו קונפליקט כאן, וזה נתן לנו במה להתעסק עם זה ולשחק עם הקונפליקטים האלה בדרכנו, להוסיף עוד איזה משהו לדיון״.

התהליך של ׳חומוס ספקולטיבי׳ התחיל כשחיפשו קשר בין המנה המוכרת לבין מופעים שיראו הגיוניים. במהלך התחקיר, בדקו את הספקטרום הרחב מחומוס בצלחת של חומוסיות ועד חומוס קנוי בסופר. השניים התחברו לחומוס באופן דומה לצורה שבה מייצרים צלחות – זרוע ג׳יגר (Jigger Arm). הזרוע דוחסת במהירות ובאופן סיבובי את החימר, וכך נוצרת לה צלחת. באותו אופן צורכים חומוס – בסיבוב.

חומוס ספקולטיבי - סטודיו Reddish. צילום: דן פרץ
חומוס ספקולטיבי - סטודיו Reddish. צילום: דן פרץ

עידן פרידמן מספר, ״משם התחלנו להסתכל על חומוס בתור אובייקט פונקציונלי, ולשתול בו חומרים נוספים, להתחיל לחקור את החומוס כחומר, מה הוא רוצה לעשות ומה אנחנו רוצים לעשות איתו. להיכנס איתו לדיאלוג בעצם״.

חומוס ספקולטיבי - סטודיו Reddish. צילום: דן פרץ
חומוס ספקולטיבי - סטודיו Reddish. צילום: דן פרץ

דיטרמיזציה לחומוס

נעמה שטיינבוק חושפת שהשם ׳חומוס ספקולטיבי׳ הגיע בקטע הומוריסטי־ציני, כדי להוציא את הרצינות התהומית מהנושא. לסטודיו Reddish היה חשוב שהתוצר הסופי יהיה שימושי, ״מבחינתנו, עיצוב זה שפה, ואם הקהל לא יודע לקרוא את זה ולו ברמה מסוימת – אז פספסנו״, שטיינבוק משתפת. ״רצינו להשאיר את זה הכי form follow function שיכול להיות. אימצנו לעצמנו את המונח ׳דיטרמיזציה לחומוס׳״. בסטודיו לקחו השראה מהמעצב התעשייתי הנודע דיטר ראמס, שעיצב במשך שנים רבות מוצרים שונים ל-Braun ו-Vitsœ. הספר Dieter ,Rams: The Complete Work המאגד את שלל העיצובים שלו היווה השראה לסט הצילום תחת שרביטו של דן פרץ, צלם אוכל מוכר ומוערך.

״זה קצת פורטרט עצמי שלנו: גם ילדי רחוב מראשון לציון במקרה שלנו, וגם מעצבים ממש יקים, גם הפרחח וגם מעצבים שמצטלמים עם גולף שחור״, הם צוחקים.

Dieter Rams. photo: Gary Hustwit
Dieter Rams. photo: Gary Hustwit

מעבדת החומוס הסודית

החלק המורכב בתהליך היה ייצור שבלונת הסכין של הג׳יגר. שטיינבוק ופרידמן בישלו בעצמם את החומוס תוך כדי הקשבה לחומר הגלם, אחרי שקנו את כל החומוסים התעשייתיים הקיימים בשוק, שלא צלחו יפה את המשימה.

שבלונת הסכין עברה סקיצות רבות וקילוגרמים של חומוס עברו תחת הגירסאות השונות. חומוס מתקשה מהר יחסית וצריך לעבוד בקצב מתאים. ״היה הרבה מאוד מאמץ והמון קראפט להיכנס אליו בשביל לאפשר לעצמנו לייצר את הצלחות האלה בזמן אמת אצל הצלם דן פרץ, דקות לפי שהחומוס נראה נורא,״ מספר עידן פרידמן. השניים עבדו כאילו הם בסרוויס אמיתי במסעדה.

חומוס ספקולטיבי - סטודיו Reddish
חומוס ספקולטיבי - סטודיו Reddish
חומוס ספקולטיבי - סטודיו Reddish. צילום: דן פרץ
חומוס ספקולטיבי - סטודיו Reddish

תהליך העיצוב התחיל בניסיונות של פאטרנים וחיתוכי לייזר לכדי שבלונות שונות. בעיצוב צלחות, למשל, מעצבים את החתך שלהם, וסטודיו Reddish מציגים אותם בתערוכה. שטיינבוק משתפת, ״צלחת פול היא יותר קטנה בקוטר ויותר גבוהה. יש פה גם מהלך מסורתי, אבל זה גם שירת אותנו מבחינת הקומפוזיציה למסכים, שהשבירה של אותו מעגל שבדיוק חוזר על עצמו״.

המנות חולקו לחצי מנה, חומוס עם טחינה, חומוס גרגירים עם פלאפל ועוד אחד אסלי, שיש בו ג׳סטה של צביטות בהשראת קדרות פלסטינאית.

חומוס ספקולטיבי - סטודיו Reddish
חומוס ספקולטיבי - סטודיו Reddish
חומוס ספקולטיבי - סטודיו Reddish
חומוס ספקולטיבי - סטודיו Reddish

ניסיתי לברר אם יש סיכוי לשיתוף פעולה עם חומוסיה להקמת פופ־אפ, אבל לא, סטודיו Reddish לא מעוניינים כרגע. מי יודע, אולי מסעדת מישלן תרכוש מהם את המכונה המופלאה.

כדאי לדעת: העבודה מוצגת בתערוכה ׳אוכל׳ במוזיאון העיצוב חולון עד ה־21 באוקטובר 2023.

ווהו! נרשמת לניוזלטר שלנו בהצלחה!

המלצה:
קבוצת הפייסבוק שלנו Secret Uncoated כוללת יופי של ממתקים המתעדכנים על בסיס יומי, עם מלא אנשים טובים ←

שליחת פלייליסט מהמם במיוחד