אריקה דורן חושפת את העיצוב ב־׳אסטרואיד סיטי׳ של ווס אנדרסון

לרגל צאת הסרט ׳אסטרואיד סיטי׳, טל סולומון ורדי קיים ראיון בלעדי עם אריקה דורן, מעצבת גרפית ומאיירת, שחשפה בפניו את כל תהליך העיצוב. דורן עובדת עם ווס אנדרסון החל מסרט האנימציה ׳אי הכלבים׳, ומעצבת באופן קפדני את כל האלמנטים הגרפיים והטיפוגרפים: שלטים, פאטרנים, פונטים שנוצרים במיוחד, תפאורות, מכונות אוטומטיות ועוד, המתבססים על תחקיר היסטורי מרהיב.

השלטים הטיפוגרפיים ב־׳אסטרואיד סיטי׳ מצוירים באופן ידני, מבוססים על תחקיר היסטורי מעמיק שנעשה על פונטים ועיצוב גרפי משנות ה־50, הזמן בו העלילה מתרחשת. אין שמות לפונטים, מהסיבה הפשוטה – אריקה דורן גילתה לי בסוד שעיצבה אותם מאפס. גם פה, כמו בסרטיו הקודמים של ווס אנדרסון, האיכות הגבוהה של ההפקה מאפשרת לנו להתנתק ל-100 דקות של אסקפיזם טהור, מהורהר ואסתטי בטירוף.

הסרט ׳אסטרואיד סיטי׳ של ווס אנדרסון מתרחש בעיירת מדבר אמריקאית בדיונית בסביבות 1955. בעת המפגש השנתי של כנס צופי הכוכבים וצוערי החלל בעיירה הנידחת, הכנס מופרע באופן מרהיב על־ידי אירועים בלתי רגילים, בו מגלים אורחי הכנס כי אינם רשאים לעזוב את העיירה ונאלצים ליצור קשרים מפתיעים בינם לבין עצמם.

על אף שהתסריט נכתב הרבה לפני הקורונה, אין ספק שהוא קולע בול לסיטואציה המוטרפת שהעולם נכנס לתוכו. זה אחד הסרטים המרגשים של אנדרסון, לצד דיאלוגים עמוסים בפרטים, וניכר שהאילוצים ההפקתיים של המגפה העולמית גרמו לו להיות אישי יותר.

Asteroid City. Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Asteroid City. Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features

אריקה דורן (Erica Dorn) היא מעצבת גרפית ומאיירת בריטית, גדלה ביפן על חוברות קומיקס, וגרה כיום בלונדון. דורן למדה איור ב-LCC בעיר הבירה הבריטית והתחילה את דרכה המקצועית ב־2010 בסוכנות המיתוג Winkreative, במסגרתה עיצבה חללים במשך כמה שנים למגוון רחב של לקוחות – כולל לואי ויטון, הרמס ועוד.

ההיכרות שלה עם הבמאי המוערך ווס אנדרסון החלה כשעבדה ב-IOD Productions Ltd ונבחרה לעצב בסרט ׳אי הכלבים׳ לצד צוות של מעצבות גרפיות. הידע של דורן ביפנית כשפת אם נתן לה יתרון מובהק על פני מעצבים גרפים אחרים, לצד הניסיון בעיצוב חללים וההבנה של עיצוב ורסטילי למגוון רחב של תוצרים.

Asteroid City. Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Asteroid City. Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Asteroid Day, Asteroid City Exhibition, 180 Studios, London
Asteroid Day, Asteroid City Exhibition, 180 Studios, London

דורן מאמינה שמעצבת גרפית עובדת כמו חייטת שצריכה לתפור את החליפה ללקוח, ואין סיבה להתאמץ על יצירת סגנון אישי מובהק. הגישה שלה מזכירה את המאמר "גביע הבדולח" של ביאטריס וורד, בו טיפוגרפיה היא כוס יין שלא צריכה להיות דומיננטית להכלת הנוזל עצמו, אלא לתת לו מקום. גם אריקה דורן פועלת באופן דומה. זה מוטיב חוזר בעבודותיה, אך חדי העין יבחינו בטביעת האצבע שלה וברגישותה לפרטים.

כאמור, אריקה דורן מעצבת ומאיירת בסרטיו של ווס אנדרסון מאז ׳אי הכלבים׳, במהלכו עיצבה את כל החומרים הגרפים: שלטים, עוגיות, קולרים לכלבים, כרטיסים, עטיפות ועוד.
בהמשך עבדה גם על הסרטים ׳הכרוניקה הצרפתית׳ וב־2020 על ׳אסטרואיד סיטי׳. כל הגרפיקות שעיצבה הופיעו בשלוש תערוכות שונות ב-180 Studios בלונדון. ב־2021 הייתי בתערוכה של ׳הכרוניקה הצרפתית׳ וזו הייתה חוויה חזקה עבורי, השראה לפרויקטים שעבדתי עליהם אחרי. בימים אלו מוצגת התערוכה עד סוף יולי.

Gas Station Graphics. Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Gas Station Graphics. Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Writer/director Wes Anderson's ASTEROID CITY, a Focus Features release. Credit: Courtesy of Pop. 87 Productions/Focus Features
Writer/director Wes Anderson's ASTEROID CITY, a Focus Features release. Credit: Courtesy of Pop. 87 Productions/Focus Features

׳אסטרואיד סיטי׳ צולם בפילם בתחילת הקורונה בצ'ינצ'ון‏, עיירה בדרום ספרד. צוות הארט, שעובד קבוע עם הבמאי ווס אנדרסון בסרטיו האחרונים, בנה את כל הסט במקום – מההרים, דרך הדיינר, המכונות האוטומטיות ועד המגורים של תושבי העיר הדמיונית. הכל היה קיים בסט כמו בהצגת תיאטרון (ניתן לראות בשוט הפתיחה).

הסטודיו של מחלקת הארט הוקם בכנסייה קטנה במרחק עשר דקות נסיעה מצ׳ינצ׳ון, ״היו לנו תמונות של מריה וישו בכל מקום, לצד כל הגרפיקה שלנו, מעורבבות עם כל השאר. זה היה די מצחיק,״ היא מספרת בשיחת זום מלונדון. מדובר בסוג של חדר מבצעים שבו נדרשו לבצע תיקונים, התאמות ויצירת עיצובים חדשים במידת הצורך, כמעט הכל בוצע באופן ידני. כל זה עם מסכות על הפנים ושלוש בדיקות קורונה בשבוע.

כמה זמן עבדת על קדם ההפקה?

״התחלתי בתחילת 2020 ועבדתי יומיים או שלושה בשבוע בהתחלה. אני חושבת שבחודשים אפריל-מאי כבר היינו במשרה מלאה. הייתה לי מעצבת בשם לוסיל שהצטרפה אליי גם בסביבות מאי. יצאנו לשם ביוני-יולי, היינו שם בערך חודש וחצי או חודשיים לפני תחילת הצילומים, רק כדי לעזור לבנות ולהדפיס הכול כדי להעמיד את זה.״

Erica Dorn. Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Erica Dorn. Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features

מהסטוריבורד ועד העיצוב המוגמר

אדם שטוקהאוזן הוא ארט דיירקטור מוערך המלווה את ווס אנדרסון החל מהסרט ׳מלון גרנד בודפשט׳ ועד זה האחרון. במהלך הדיאלוג עם הבמאי, צוות הארט מסתמך על התסריט של אנדרסון וקופולה בצירוף הסטוריבורד שמצויר על־ידי ג׳יי קלארק (Jay Clarke), בו הוא מפרט ככל האפשר איך נראים הסטים השונים בסצנות בסרט.

שטוקהאוזן, ביחד עם הצוות, לוקח את האיורים מהסטוריבורד ונכנס לפרטים הקטנים ביותר, כפי שאפשר לראות בסרטון הבא של Vanity Fair. בנקודה הזו נכנסת המעצבת אריקה דורן, כשהיא מסמנת על הסטוריבורד את האלמנטים הגרפים שעתידיים להיות מעוצבים לסרט.

Mockup Menu. Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Mockup Menu. Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features

״רוב העבודה היא עבור התפאורות והאביזרים. אני בטוחה ששמת לב כשצפית בו, יש מילים בכל מקום במזנון. זה היה סוג של פרט מרכזי שראינו בהרבה רפרנסים שבהם פשוט כותבים את מה שיש להם בתפריט בחלק החיצוני של הבניין. כל השלטים הקטנים, אתה יודע, תוויות על המזוודות, תוויות על קופסאות הפלסטיק, השלט שכתוב עליו ׳Welcome Stargazers׳, שילוט המוטל עם השלטים של ׳No Vacancy׳, וזה שכתוב עליו ׳Motor Court׳. בעצם, כל דבר שיש בו מילים שאפשר לראות לאורך הסרט. עבדנו גם על דברים כמו טפטים. למשל, טפט הבוקרים שרואים במזנון,״ היא מספרת. ״הכנו אחד מקורי בשביל זה, על סמך איזה טפט ישן משנות ה־50 שמעצב הסט מצא וקנה, סרקנו את זה ויצרנו משהו משלנו בהשראתו. שיניתי קצת את הצבעים.״

אדם שטוקהאוזן מתוך סרטון של Vanity Fair
אדם שטוקהאוזן מתוך סרטון של Vanity Fair
Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Asteroid City. Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Asteroid City. Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Courtesy of Roger Do Minh/Pop. 87 Productions/Focus Features
Courtesy of Roger Do Minh/Pop. 87 Productions/Focus Features

איזה סוג של מחקר טיפוגרפי עשית בשלב קדם ההפקה?

״הסתכלנו בעיקר על צילומים ישנים כדי לקבל השראה, ותמונות ארכיון ישנות של מוצרים. כמעט כל מה שאנחנו עושים מגיע מארכיונים היסטוריים, כך שאנחנו לעתים רחוקות מאוד ממציאים משהו יש מאין. הרבה מזה מגיע משם, ואכן יש לנו חוקרת מדהימה בשם אמילי שעובדת איתנו, וכל העבודה שלה היא למצוא תמונות שנוכל להתייחס אליהן כרפרנס. אז, כן, הרבה דברים היסטוריים משנות ה־50 וה־60 במערב אמריקה.

בנוסף, צילומים וסרטים של הבמאי וים ונדרס. ראינו הרבה סרטים: יש אחד שנקרא Bad Day at Black Rock (ֿ׳יום רע בסלע השחור׳) שהיה ההשראה לסוג המתווה של העיירה וגם לטייטל סיקוונס, הסצנה של הכותרת עם הרכבת שנוסעת דרכה. סרטים כמו Ace in the Hole (׳הקרנבל הגדול׳) שהיוו השראה לכל סצנת הקרנבל שבה התיירים ניגשים לעבר המצלמה כדי לחגוג את האירועים. אז כן, הרבה מהדברים הקטנים הללו״.

באיזה פונטים השתמשת בסרט הזה?

״למעשה, לא השתמשנו בהרבה פונטים. הרבה מזה נעשה מאותיות מצוירות ביד. אפילו כותרות הפתיחה הן גופן שיצרנו מאותיות בכתב יד. טייטל סיקוונס של Bad Day at Black Rock שסיפרתי לך עליו, ממנו הבאנו את האותיות, ואז עיצבנו פונט, הוספנו צללית וסוג של אפקט של שנות ה־50.

אבל, כל השילוט בחלק החיצוני של הסטים ב־׳אסטרואיד סיטי׳, רובם היו פונטים מצוירים ביד שהתבססו על התבוננות ברפרנסים. יש לנו כותבי שלטים על הסט שמציירים הכול ביד. באמת הבעיה עם גופנים היא שאנשים ב־1955 לא היו משתמשים בהם בחלק החיצוני של בניין כזה, הטכנולוגיה לא הייתה קיימת כדי להעביר אותם. כמובן שבפרינט היו לנו פונטים (למשל, העיתונים – ט.ס.ו), אבל באותיות מצוירות – זה אף פעם לא באמת התבסס על פונטים, אלא על סגנונות שיוצרי שלטים העתיקו. רצינו לעקוב אחר אותו תהליך כדי לקבל את האותנטיות הזו. לעתים רחוקות מאוד אנחנו משתמשים בגופנים לדברים שלא היו עושים איתם. אנחנו משתמשים בהם כרפרנס שיתמוך בנו וידריך אותנו בעבודה, אבל מנסים להתרחק מגופנים דיגיטליים באופן כללי ליצירות תקופתיות״.

Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Mockup Menu. Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Mockup Menu. Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features

איך התחלת לעבוד על כל הטיפוגרפיה? כלומר, ראית את הסטוריבורד ואחרי זה התחלת?

״כן, יש כמה שלבים: יש סטוריבורד וגם הרבה קונספט ארט. במזנון, למשל, הרבה מזה כבר היה בקונספט ארט, אז זה היה עניין של לשפר ולנקות את זה, לתת לו סגנון ממשי ולא סתם סגנון מקושקש.

לגבי אביזרים, זה קצת שונה כי אתה לא באמת עושה קונספטואליזציה לאביזרים. זה נובע בעיקר מרפרנסים. המזוודות של אוגי, למשל. כלומר, הן די אופייניות לתקופה. לא שבלונות, אבל, כמו כתיבת שמו, ה־׳סטיינבק׳ על המזוודות שלו, הגיעו מתצלומים אמיתיים של מזוודות ישנות שמצאנו בארכיון.

לרוב אנחנו רק שואבים השראה מדברים אמיתיים שאנו מגלים, שהחוקרת שלנו מוצאת עבורנו בארכיונים. אז אם זו מזוודה, אנחנו מסתכלים על 50 תמונות שונות של מזוודות, ואם זה טפט, אנחנו מסתכלים על 100 טפטים שונים. אם זה תפריט, למשל, לדיינר עם הלוח הגדול שכל הטקסט עליו, נוצר בהשראת צילום אמיתי של מסעדת דיינר אמיתית בשנות ה־50. הכול בא מאיפשהו, ואנחנו פשוט מתאימים אותו וגורמים לו להתאים לסרט שלנו״.

Courtesy of Roger Do Minh/Pop. 87 Productions/Focus Features
Courtesy of Roger Do Minh/Pop. 87 Productions/Focus Features

עיצבת את מכונת המרטיני?

״כן. ובכן, לא את המכניקה שלה, אלא המדבקה הקטנה שאומרת מרטיני עם טוויסט. זה מאוד מיאמי, לא?״

כן. הייתי רוצה לשתות אחד! בהחלט. גם המכונות האוטומטיות ממש מצחיקות, במיוחד זו שמוכרת נדל״ן.

״כן. גם – מתוך רפרנס, אבל מעט מאוחר יותר. אני חושבת שרימינו קצת עם התזמון של זה, כי אני חושבת שכמות ומגוון של מכונות אוטומטיות היו בעיקר בערים גדולות שבהן יכלו להרשות זאת לעצמם – בחנויות כלבו גדולות. הם אף פעם לא היו מקבלים את זה במוטל הקטן הזה, אבל זה רעיון. 

הנדל"ן זה קטע מצחיק: הייתה לנו אמנית בשם קימברלי פופ (Kimberley Pope) שעשתה את הנופים האלה, הגלויות הקטנות, וציירה כל אחת מהן ביד. הדפסנו את זה מחדש, ולמעשה, השלטים בגלויות נוספו בזמן הכנתן. מאוחר יותר ווס אנדרסון החליט שאנחנו צריכים לשים אותם גם באדמה.

זה התחיל עם הגלויות, ואז הכנו את השלטים האמיתיים כלאחר יד, כמעט, שבו פשוט, אתה יודע, חתכנו כמה לוחות ונתנו את זה לכותבי השלטים שהעתיקו את מה שהיה על הגלויות איפה שהיה כתוב ׳Development Lot 6854׳. זה גם היה מרפרנס. אני חושבת שזה היה תצלום של וים ונדרס שהיה בו את זה, גדול יותר, עם שלט ממש ישן ורעוע״.

״דיוויד מיקל (David Meikle) צייר את שלטי החוצות, גם פוסטר הסרט צויר על-ידו. הוא עבד בצורה ישירה יותר עם ווס, ואחרי זה עבדתי איתו כדי להוסיף את הטיפוגרפיה למעלה איפה שכתוב "מישורים צחיחים" והדפסנו אותם. הוא צייר את הציורים האלה בארצות הברית, צילם אותם, שלח אותם, ואז הדפסנו אותם בגודל אמיתי על נייר. ציירנו עליהם ציורי נוף. כך הדפסנו משהו כל כך גדול ועדיין גרמנו לו להיראות מעין צבוע ביד״.

Courtesy of Roger Do Minh/Pop. 87 Productions/Focus Features
Courtesy of Roger Do Minh/Pop. 87 Productions/Focus Features
Courtesy of Roger Do Minh/Pop. 87 Productions/Focus Features
Courtesy of Roger Do Minh/Pop. 87 Productions/Focus Features
Asteroid City. Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features
Asteroid City. Courtesy of Erica Dorn/Pop. 87 Productions/Focus Features

אריקה דורן עבדה עם צוות גדול: המעצבת הגרפית לוסיל גאבין (Lucile Gauvain) שהייתה גם ב־׳הכרוניקה הצרפתית׳, סרטו הקודם של אנדרסון. סיליה קסטרה (Celia Casterá), אסיסטנטית גרפית מקומית ונינה פליס (Nina Felís). יחד איתן עבדו שני כותבי השלטים שלקחו חלק בסרטו הקודם: וינסנט אודין (Vincent Audoin) ופרנסיס מורל (François Morel). ״הרבה מהצוות צרפתי, אני חושבת שזה קרה כי ווס אנדרסון רצה לשמור על רוב הצוות שלו מהסרט הקודם,״ מספרת דורן.

הבמאי ידוע בחיבתו לעבוד עם צוות דומה מסרט לסרט בשינויים קלים. למשל, השחקן הראשי שמשחק את אוגי, ג'ייסון שוורצמן, כיכב בסרט הפריצה שלו ׳ראשמור׳ ובסרטים נוספים. מרבית השחקנים השתתפו בסרטיו הקודמים.

שאלתי בזהירות את אריקה דורן על מה היא עובדת בימים אלו. על אף שהיא מנועה מלספר, מסתמן שמדובר בסרט הבא של ווס אנדרסון. בינתיים, נותר רק לדמיין.

Newspaper. Courtesy of Pop. 87 Productions/Focus Features
Newspaper. Courtesy of Pop. 87 Productions/Focus Features

תודה לאולפני יוניברסל וטוליפ שעזרו בקיום וארגון הראיון.

Bryan Cranston stars as "Host" in writer/director Wes Anderson's ASTEROID CITY, a Focus Features release. Credit: Courtesy of Pop. 87 Productions/Focus Features

ווהו! נרשמת לניוזלטר שלנו בהצלחה!

המלצה:
קבוצת הפייסבוק שלנו Secret Uncoated כוללת יופי של ממתקים המתעדכנים על בסיס יומי, עם מלא אנשים טובים ←

שליחת פלייליסט מהמם במיוחד