
ריפוי באיור: חמש יצירות של תקווה
מיטב המאיירים והמאיירות מגיבים למצב בדימויים מרתקים, בין זיכרון והנצחה לסרטוני חוסן לאומי עם דגלים ומגני־דוד. שיאל מגנזי אסף יצירות שמעירות בו תחושות אחרות.
פסטיבל OFFF נחשב לאחד מהמובילים בעולם ומתקיים כבר כעשרים שנה בברצלונה. הפסטיבל קורא לכל מי שרוצה ללמוד, להשתתף ולקבל השראה – להצטרף למסע של הרצאות, סדנאות ודיונים. בשנים האחרונות, הפסטיבל החל ליצור שלוחות בערים מרכזיות נוספות בעולם. הפסטיבל בגרסתו התל־אביבית הוא היחיד חוץ מברצלונה שהצליח להתקיים כבר מספר פעמים. הפסטיבל מושך אליו קהל לא רק מהארץ וממקם את קהילת המעצבים הישראלית על המפה העולמית.
פסטיבל OFFF TLV ריכז לתוכו שמות גדולים מעולם העיצוב שהרצו בזה אחר זה לפי תוכנייה מסודרת למשך 45 דק' בשני אולמות במקביל. משתתפי הפסטיבל בחרו בכל פעם לאיזו הרצאה ירצו להצטרף, כשההרצאה באולם המרכזי שודרה גם בדשא למי שלא מצא מקום באולם או פשוט העדיף להתחמם בשמש ולהתמנגל עם כוס שתייה קרה.
ככל שהיום התקדם, התברר שיש מעט פער בין מה שתואר על הרצאות באתר הפסטיבל למה שהתרחש בהן בפועל. התיאור היה בעיקר על הסטודיו או הדובר ולא על מה ידובר. הוספת משפט שיתמצת את נושא ההרצאה היה פותר התלבטויות של הרבה משתתפים, כי מי מאיתנו לא סובל ממעט FOMO ורוצה לדעת לאן הוא הולך ומה הוא מפסיד. לדוגמא: "תובנות על איך לנהל צוות עיצוב בחברת עיצוב גדולה" (הרצאתו של ג'ון סטרלינג, מיקרוסופט) או "איך להיות כוכב רשת עולה" (הרצאתו של גל שיר)
Jonah Sterling / Microsoft
אחת מההרצאות המעניינות ביותר בפסטיבל שובצה בבוקר היום הראשון באולם המרכזי. בהרצאה סטרלינג סיפר איך נכנס לחברה ואת השינויים שעשה בה מתוך תפיסת עולמו על מקומם של מעצבים בחברה גדולה. סטרלינג עודד במהלך ההרצאה כחלק מתפיסתו שמעצבים צריכים להבין בעסק או בחברה שהם עובדים בה כדי לתת טיעונים שיתרמו להם לקדם את האג'נדה של צוות העיצוב, ואף הוסיף שמעצבים, לדעתו, צריכים להיות קודם כל אנשי עסקים בעלי הבנה בתחום העיצוב. בין השינויים המרכזיים שעשה היה לרכז את המעצבים בחדר אחד (בזמנו הם היו רק שלושה) ולנהל את הישיבות עם הגורמים השונים בחברה מחדר זה. הוא טען שהדבר החשוב ביותר הוא לשאול את השאלות הנכונות ולפתור את הבעיה האמיתית ולא רק לתת מענה לכיבוי שריפות. פנינים נוספות מההרצאה היו על שמירה ואי־שחיקת המעצבים בחברה, על ה-"אני מאמין" שלו בהתקדמות של עובדים והיכולות שעל־פי הן העובדים צריכים למדוד את עצמם ולהימדד.
פנינה מההרצאה: "אם תראה שאתה טוב במשהו, אתה תמצא את עצמך עושה אותו הרבה"
את היום השני של הפסטיבל פתחו שתי הרצאות מעניינות במיוחד, אך משום שעדיין אין לי את האפשרות להיות בשני מקומות במקביל בחרתי בהרצאה של הסטודיו הלונדוני Shotopop.
Casper Franken / Shotopop
ההרצאה נפתחה בהצגת תמונות אינסטגרם ורודות ומעוררות קנאה של הסטודיו והמשיכה בגישה של חברי הסטודיו למציאת השראה. בין התובנות הראשונות ששיתפו עם הקהל היו "לקיחת נתיב שונה בכל פעם בדרך למשרד" והחשיבות של עבודה צוותית משותפת ופורה. בהמשך הוצגו עבודות מהפנטות ותהליכי העבודה שנעשו יש להם הרבה עבודות מעניינות ומומלץ להציץ באתר שלהם. בין העבודות המרשימות הוצג סרטון האנימציה הראשון שהם עשו THE APA SHOW OPENER לפתיחת תערוכה במוזיאון ההיסטוריה, הם הסכימו לעשות אותו מבלי שידעו בכלל להנפיש ולא עבדו על תוכנות אנימציה בעבר וציור ידנית פריים אחרי פריים. מה שמוביל לפנינה נוספת שלהם "תמיד להגיד כן" . לסיום הם הראו איך אהבתם לויסקי הולידה הזמנות מלקוחות בנושא האהוב עליהם כדוג' העבודה שהם עשו לחברת ג'וני ווקר.
פנינה מההרצאה: "תבטיחו פחות, תדלוורו יותר"
Mariano Pascual
לאחר הפסקת הצהריים של היום השני היו משובצות בלו"ז שתי הרצאות שלי אישית היה קשה להחליט לאיזו ללכת, לכן הפעם החלטתי שכן אהיה בשתיהן ואחלק בינהן את הזמן. התחלתי בהרצאה של Pascual Mariano, מאייר ספרדי עם שפת איור מיוחדת מאוד, מלאת צבע וטקסטורות. מההרצאה שלו לקחתי את החשיבות של פרויקטים אישיים ואיך פרויקט 36 הימים שעשה גרם לו להבין את הא'-ב' של הסגנון שלו כמאייר. למי שעוד לא מכיר את האתר שלו מומלץ להכנס, השראה מובטחת וטרלול UXי נהדר.
פנינה מההרצאה: "עדיף להתנסות בתחום פחות מוכר לך ולראות איך אתה לומד אותו"
Marco Coppeto / Ueno
במקביל להרצאתו של מריאנו התקיימה הרצאה של סטודיו Ueno מסן־פרנסיסקו, חברה המספקת את כל שירותי העיצוב הקיימים, ומתמקדת בבניית מוצרים דיגיטליים ומותגים תחת קורת גג אחת (one stop shop). קופטטו סיפר על ימי הסדנאות וההשראה שהם עושים בתוך הסטודיו והציגו כמה תהליכי עבודה שעשו ללקוחות שלהם ביניהם חברת Cowboy, חברה עם פטנט חדשני לאופניים ויצירת ממשק טלפוני לצפייה בקטעי וידאו חדשותיים לחברת רויטרס לפי העדפות הצופה. בעיקר נחרטו לי בזיכרון סרטונים פארודיים שעשו על חייו של המעצב והראו שצריך לפעמים לקחת הכל בצחוק.
פנינה מההרצאה: "אף אחד מהאנשים שעומדים ומרצים הוא לא מיוחד"
Workshop – Microsoft x Aviv Grinberg
במהלך היום השני השתתפתי בסדנה שוברת שגרה של חברת Microsoft בהנחיית האמן אביב גרינברג שבה הוא הראה את עבודותיו הצבעוניות, ואיך ההתבוננות במדף של חומרי ניקוי יומיומיים הובילה אותו ליצירת טכניקה שהוא פיתח בסטודיו שלו ולימד אותנו במהלך הסדנה בעזרת שימוש בחומרי ניקוי יומיומיים, ספריי צבע ומדיומים נוספים.
לסיכום, לאחר יומיים גדושים בפעילות בפסטיבל, אני יכולה להעיד על עצמי שלחלק מההרצאות התחברתי יותר וחלק פחות. זה נבע גם מפער בין הציפייה או ההבנה של מה יהיה בהרצאה לפי תיאור הדובר ובין מה שהיה בפועל. חלק מההרצאות היו להשראה עם סיפורים אישיים של הדוברים שהתגברו על קשיים כלשהם בחייהם והשיגו למרות הכל את מה שרצו, וחלק היו הרצאות עם התמקדות בעבודות שנעשו ובתהליכי עבודה והמסקנות מהן. אישית התחברתי להרצאות מהסוג השני. פסטיבל OFFF מאחד בתוכו קהילה שמכילה יוצרים שונים, ומעניינים אותם דברים שונים. היה ניסיון להביא מהכל. אם רק היה אפשר להוסיף תיוג קטן של איזה סוג הרצאה או אמלו"ק של נושא ההרצאה זה היה מאפשר בחירה מושכלת יותר למשתתפי הפסטיבל.
הייחוד האמיתי של הפסטיבל מעבר לתוכן המועבר בו הוא האנשים. ההזדמנות לראות כל־כך מקרוב סלבס בתחום העיצוב שלפני רגע רק קראתי או שמרתי עבודות שלהם להשראה, זה בהחלט לא מובן מאליו. חזרתי בסוף יומיים עמוסים בהרצאות, סדנה וקצת מינגלינג לביתי עם השראות מהעולם ומוטיבציה ליצור.
גילוי נאות: הכותבת הייתה מתנדבת בפסטיבל OFFF TLV
מיטב המאיירים והמאיירות מגיבים למצב בדימויים מרתקים, בין זיכרון והנצחה לסרטוני חוסן לאומי עם דגלים ומגני־דוד. שיאל מגנזי אסף יצירות שמעירות בו תחושות אחרות.
לונדון נצלתה בגל חום ששטף את כל אירופה. האנשים נראו מזיעים ומבולבלים ברחובות, אבל למזלנו כנס המדיה והאנימציה We Are Playgrounds – In Motion התקיים במתחם תת־קרקעי מתחת לטוטנהאם קורט רואד, באולמות ממוזגים היטב. מעלינו – תיירים ומקומיים עשו שופינג ברחוב אוקספורד, ואילו דורין שוורצמן שטפה את העיניים במיטב שיש לאנימציה העכשווית להציע – מהמעצב הראשי של סרטי ספיידר־וורס ועד הסטודיואים המובילים היום בתעשייה.
השנה מלאו 50 שנים למותו של פבלו פיקאסו ומוזיאונים בעולם מציגים תערוכות לכבוד האמן. במוזיאון ברוקלין בניו־יורק מוצגת התערוכה “It’s Pablo-Matic” של האנה גדסבי, ומהכותרת אפשר לנחש שלא מדובר בתערוכה נוספת בשבחו. נועם אוחנה יצאה ממנה אמביוולנטית.
הרשמה לניוזלטר ←
קבוצת הפייסבוק שלנו Secret Uncoated כוללת יופי של ממתקים המתעדכנים על בסיס יומי, עם מלא אנשים טובים ←
עורך ומייסד
טל סולומון ורדי
לונדון
דורין שוורצמן
ניו־יורק
שירה סרי לוי
נועם אוחנה
נגה כהן
הפונטים באתר בחסות
פונטף – מטבעת אותיות
מגזין Uncoated מטשטש את הגבולות שבין עיצוב, אמנות, אנימציה ואיור.
Uncoated magazine blurs the lines between design, art, animation, and illustration.
ווהו! נרשמת לניוזלטר שלנו בהצלחה!
המלצה:
קבוצת הפייסבוק שלנו Secret Uncoated כוללת יופי של ממתקים המתעדכנים על בסיס יומי, עם מלא אנשים טובים ←